Andøyposten har tidligere skrevet om Tore Kristensen, Arne Grav og en rekke andre beboere i en sløyfe i Merkeveien som har fått pålegg om å flytte postkassene sine på stativ.

29. september sendte Vesterålen Distribusjon ut en påminnelse til beboerne som ikke hadde flyttet postkassene sine, slik de hadde fått pålegg om å gjøre.

Les også: Starter postkassekrigen igjen

Må på matbutikken

Kristensen og Grav har anket avgjørelsen til Posten, blant annet på bakgrunn av det de mener er brudd på Postens konsesjonsvilkår som sier at Posten og kunden skal bli enige om plassering av postkassene, og ikke gi direktiv, slik det er gjort i dette tilfellet.

Mandag formiddag opplyser Arne Grav til Andøyposten at postbudet ga ham beskjed om at han og resten av beboerne ikke får levert post i postkassene sine lenger, men at de må hente posten på Coop Prix på Andenes.

Tore Kristensen opplyser at det nå er åtte-ni stykker i Merkeveien som ikke får levert post i postkassene sine.

– Det er forøvrig heller ikke plass til alle disse postkassene på det stativet som Posten har beordret oss til å bruke, sier Kristensen.

– Uhørt

Mandag ringte han til Posten Norge sentralt og klaget.

– Det er helt uhørt av Posten å stoppe posten vår, all den tid vi har en klagesak gående. Her fikk jeg støtte fra Posten. Vi ringte også til det nyopprettede selskapet Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, som også mente at dette var uhørt, hevder Kristensen.

Posten: – Menneskelig svikt

Kristensen forventer nå at Posten legger saken død, inntil anken er behandlet.

Kommunikasjonssjef John Eckhoff i Posten Norge ble mandag ettermiddag konfrontert med saken, og lovet å komme tilbake med et svar fra Posten, så fort han hadde fått snakket med saksbehandlerne i Posten.

Han har i ettermiddag sendt oss svar og lover å gjenoppta postleveringen.

– Vi har nå sørget for at postleveringen til beboerne i Merkeveien gjenopptas så raskt som mulig. Det har dessverre vært en menneskelig svikt, som førte til at anken ble liggende ubehandlet hos oss, sier pressesjef Eckhoff til VOL.

–  Dermed ble ikke anken registrert på riktig måte. Uten registrerte innsigelser blir postleveringen stanset automatisk i henhold til våre rutiner. På vegne av Posten Norge vil jeg beklage det inntrufne og de ulemper dette har ført til. Vi behandler nå anken så raskt som mulig, lover Eckhoff.