Annonse fra Interoptik Ramstad
Gå til

Barbro (48) reiste til Kambodsja med to kofferter fulle av solbriller

Interoptik Ramstad-ansatte Barbro Adolfsen (48) har lenge ønsket å bidra i et hjelpeprosjekt utenlands. I november fikk hun realisert ønsket sitt.

Da reiste Adolfsen, som jobber som synsrådgiver og brillestylist hos Interoptik Ramstad på Sortland, sammen med fem andre nordmenn til Kambodsja.

Turen var et prosjekt i regi av den humanitære organisasjonen «Vision for all», som har som mål å hjelpe mennesker i utviklingsland til et bedre syn.

Dette gjør de ved å tilby synsprøver og dele ut briller og solbriller samlet inn i Norge.

Fikk delta

- Ei som jobber i Interoptik har deltatt på flere av «Vision for all» sine prosjekter tidligere, og skulle av gårde igjen til Kambodsja i november i fjor. Jeg sa til henne at jeg gjerne ville være med, og det viste seg at de manglet en person til prosjektet, forteller Barbro Adolfsen.

Det ble snart klart at det var plass til Adolfsen på turen, og Interoptik Ramstad, som har vært arbeidsplassen hennes i 28 år, ga henne permisjon med lønn for å delta.

- Uten en så snill arbeidsgiver som jeg har, hadde det ikke gått, skryter Adolfsen.

Daglig leder Werner Ramstad på Interoptik Ramstad mener «Vison for all» sine prosjekter er viktige, og er glad for å ha kunnet bidra ved å la Adolfsen delta.

FORNØYD: Daglig leder Werner Ramstad i Interoptik Ramstad synes "Vision for all" er en flott organisasjon, og er glad for at en av hans ansatte fikk muligheten til å delta på ett av deres prosjekter.  

- Barbro har jobbet hos oss lenge og jeg synes det er veldig fint at hun fikk oppleve denne turen. «Vision for all» er en flott organisasjon, og jeg har flere kollegaer rundt om i Norge som har vært med på prosjekter med dem, forteller han, og legger til at han mange ganger har hatt lyst til å være med på organisasjonens prosjekter selv.

To fulle kofferter

Sammen med fire optikere og én assistent satt dermed Barbro Adolfsen på flyet mot Siem Reap 6. november i fjor.

TEAM: Totalt reiste fire optikere og to assistenter med "Vision for all" til Kambodsja. Der delte de seg i to team, og samarbeidet med lokale klinikker og tolker. Barbro Adolfsen fra Interoptik Ramstad på Sortland til venstre.  

 

Siem Reap er en provins i det nordvestlige Kambodsja, kanskje aller mest kjent for Angkor Wat – det berømte tempelet i ruinbyen Angkor.

- I forkant av reisen hadde alle vi som skulle delta på prosjektet samlet inn både styrkebriller og solbriller. De skulle vi ha med oss til Kambodsja, forteller Adolfsen.

- Vi hadde fordelt oppgavene, og jeg hadde i hovedsak samlet inn solbriller. Da jeg reiste hadde jeg med meg to kofferter fulle av solbriller – det var kanskje 700-800 par, estimerer hun.

I tillegg anslår hun at gruppen totalt hadde rundt 1.000 par styrkebriller med seg – alle klare for nye eiere i Kambodsja.

Samarbeidet med klinikk

Reisefølget fra Norge begynte med å sortere alle brillene og solbrillene de hadde med seg.

Brillene skulle sorteres etter styrke, samt etter hvem de passet til.

Deretter delte de seks seg i to team bestående av to optikere og én assistent.

SYNSPRØVER: Totalt gjennomførte de to teamene 800 synsprøver i løpet av sine ti dager i Kambodsja.  

 

Barbros Adolfsens team jobbet de første dagene på innsjøen Tonle Sap, der de samarbeidet med The Lake Clinic, samt lokale tolker.

The Lake Clinic tilbyr helsehjelp til menneskene som bor i de flytende landsbyene på innsjøen.

- Klokken sju på morgenen begynte vi med synsprøver. Deretter gikk det i ett fram til lunsj, og så jobbet vi videre etter lunsj, forteller hun.

- Det ble tidlig mørkt i Kambodsja, og rundt halv fem på ettermiddagen var det såpass mørkt at det var vanskelig å gjøre synsprøver.

Delte ut solbriller

Totalt gjennomførte de to teamene rundt 800 synsprøver på lokale i løpet av de ti dagene de oppholdt seg i Kambodsja.

- Og alle fikk solbriller. Ettersom de bor på en innsjø, er det mye sterkt lys og refleksjon av sol i vannet. Mange har skader på øynene, men har ikke råd til å kjøpe solbriller. Den yngste vi ga solbriller til var en 5-6 måneder gammel baby, forteller Adolfsen.

SOLBRILLER: Med seg til Kambodsja hadde Barbro Adolfsen to kofferter fulle av solbriller, som de delte ut til lokale mennesker.  

 

Mange av de som kom innom for en synskontroll viste seg å ha dårlig syn, og mange av de eldre hadde grå stær. Adolfsen forteller at de også hadde mulighet til å henvise de med øyesykdommer videre til sykehusbehandling.

- For de fleste vi undersøkte var dette første gangen de var til en synsundersøkelse, forteller hun.

Sterke inntrykk

Etter noen dager med jobb med The Lake Clinic dro Barbro Adolfsen og teamet hennes videre til en ny klinikk.

Totalt rakk de to teamene over fire ulike områder i løpet av turen.

- Det var en fantastisk tur, og det var fantastisk å se hvor glade og takknemlige folk ble for en synsundersøkelse og en enkel solbrille, sier Adolfsen.

Det å se hvor lite mange av menneskene de møtte på turen hadde, men hvor fornøyde de allikevel var med det, gjorde sterkt inntrykk.

- Det burde vi lære litt av, mener hun.

Turen ga mersmak

Barbro Adolfsen kunne godt tenke seg å bidra på flere av «Vision for all» sine prosjekter.

- Det var slitsomt, men samtidig helt spesielt og en fantastisk opplevelse, sier hun.

- Jeg kommer til å huske folkene vi møtte veldig godt.

Daglig leder Werner Ramstad opplever at flere av kundene deres på Interoptik Ramstad kjenner til prosjektene til «Vision for all».

- Og Barbro gjorde en veldig god jobb med å samle inn briller, solbriller og brilleglass i forkant av reisen, skryter han.

Adolfsen oppfordrer folk til å huske på «Vision for all» dersom de har briller eller solbriller som de ellers ville kvittet seg med.

- Dersom det er ting som ser ordentlig ut, er folk hjertelig velkommen til å levere dem inn hos oss på Interoptik Ramstad, sier hun.

INTEROPTIK RAMSTAD: Denne gjengen på Interoptik Ramstad på Sortland tar gjerne imot dine brukte briller eller solbriller, slik at de kan komme til nytte for andre.  

 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Vesterålen Onlines redaksjon, men av Vesterålen Onlines markedsavdeling.

Vesterålen Online er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på vol.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.