«Jeg skal aldri sette meg fast»

Hvor ofte hører du den grunnen til valg av bil? Vi ble med på leketur i en spesialbygd Toyota Hilux.

Anleggsmaskinfører Leif Larsen har hatt flere firehjulstrekkere med absolutt brukbar fremkommelighet tidligere. Men det var èn bil han gikk rundt og ønsket seg mer enn noen annen:

En Toyota Hilux ombygd av spesialbilfirmaet Arctic Trucks. I fjor vår ble drømmen virkeliggjort, i form av en 2000-modell.

Bilen ruver godt på parkeringsplassen bak kontoret der han venter på å ta meg med på tur. Jeg må ta et skikkelig klivtak for å komme inn. 35 tommers hjul og hevet fjæring gjør noe med en bil, det skal være helt sikkert.

- Hvor ofte står du fast med din bil? Jeg har sverget på å aldri sette meg fast med min. Og aldri å måke oppkjørselen, ler Leif i det vi svinger ut gjennom bytrafikken, på veg for å bryte skogens ro.

Eter seg frem

Vi tar av på en sidevei, og vips er vi ute i vintereventyret. Jomfruelig puddersnø har lagt seg i akkurat passe utfordrende mengder, og istedenfor å stoppe der veien slutter, legger Leif inn firehjulstrekken og fortsetter rett fram.

Som en traktor eter den store, tunge bilen seg bortetter marka, og stopper ikke før Leif prøver en rimelig umulig manøver opp til venstre en bakke. Men fast står vi ikke. Neida, inn med revers og kjør tilbake.

- Jeg har stått fast èn gang. Da var det så bratt der jeg rygget ned at jeg ble hengende på slepekroken. Så det var ikke bilens feil, men ekstrautstyret.

Fullt lovlig

Leif erkjenner at det nok ikke er all kjøring som kan karakteriseres som nyttekjøring, men så er det heller ikke poenget med å eie en Arctic Truck. Det at den er en ombygd vanlig bil, som kan brukes på vegen er egentlig bare en bonus.

- Ja, det går mange tøffe firehjulstrekkere rundt omkring, men denne er faktisk godkjent, slår han fast.

Alt av heving og hjulstørrelser står i vognkortet, noe som vakt oppsikt i et par kontroller der myndighetspersonene i utgangspunktet nok har følt seg sikre på å finne uregelmessigheter.

Til Nordpolen

Arctic Trucks tilbyr ombygging av flere ulike bilmerker, som Jeep, Isuzu og VolksWagen, men det er Toyotaen som har oppnådd ikonisk status. Ikke minst gjennom TV-programmet Top Gear på BBC, der to Hiluxer ble kjørt helt frem til Nordpolen.

Så langt har ikke Leif tenkt seg, men det er jo artig å tenke på innimellom - at om han får lyst å kjøre dit, ja så er det ikke bilen det skal stå på.