Husker du vår omtale av Toyota GT86 i fjor høst? Den blir neppe noen bestselger, pris og biltype tatt i betraktning. Men noen har allerede anskaffet seg bilen. Atle Sparby kunne rett og slett ikke si nei, da han først fikk opp øynene, forteller han.

- Jeg hadde lyst på en skikkelig guttebil og begynte å lese litt om bilen. Etter at det havnet en Toyota-katalog foran meg på matrommet på jobb en dag dro jeg og snakket med selgeren på Toyota. Etter det var jeg solgt.

- Det rr en utrolig fin bil utseendemessig, og jeg er toyotamann til min hals, så valget var ikke vanskelig. Jeg bestilte bilen før jeg hadde prøvd den, forteller han.

Kjempefornøyd

Etter å ha kjørt bilen en stund, er konklusjonen klar:

- Jeg er kjempefornøyd med Toyota GT86. Hadde ikke blitt noe annet valg nå. Vil anbefale alle som leter etter sportsbil å sjekke ut GT86, den er helt konge!

- Men jeg var veldig spent på hvordan bilen ville være på vinterføre, siden det er 200hk og bakhjulstrekk. Det har imidlertid vist seg at det ikke var noe å tenke på, bilen sitter godt på veien på grunn av lavt tyngdepunkt. Pluss at Snow-funksjonen funker kjempebra. Bilen er ikke så lav heller, med 13 cm bakkeklaring kan den fint brukes hele året, forteller Atle.

Halv million

Bilen har også et lavt tyngdepunkt i lommeboka.

- Herligheten kom på 500.000. Verdt hver en krone! Utrolig kjørekomfort og det er artig å kjøre bil nå.

- Hva får man for den summen?

- Bilen har det meste. Det er en to-dørs sportskupe med 2.0 bensinboksermotor og 6-trinns sekvensiell automatkasse med F1 giring på rattet. Bilen er utstyrt med nye touch and go multimedianavigasjon som fungerer som et multimediasenter. CD-spilleren leser mp3 og WMA. Bluetooth telefoni, bluetooth musikk. Musikk kan mann også spille trådløst ifra telefon eller minnepenn. Kjøretøyinfo og kjørecomputer med grafer får du også opp på skjermen. Du kan legge inn telefonboken din og sende sms ifra touchskjermen, forteller Atle.

Design og teknologi

- Kraftoverføringen er plassert så lavt som mulig og motoren så langt bak som mulig for å senke tyngdepunktet og optimalisere vektfordelingen - slik at kjøreegenskapene blir best mulig. Toyotas D-4s teknologi gir et høyt dreiemoment og svært god drivstofføkonomi. Toyota T-design går igjen i grillen, karboneffekten på dashbordet, speedometret, turteller, gulvteppene og i Alcantara setene. Pluss mye mer, forteller Atle Sparby videre.

- Dette er en bil du skal ha en stund?

- Denne bilen blir jeg å ha. Den kommer til å bli en klassiker etterhvert!, er Atle sikker på.

Og for den som lurer på navnet GT86...

- Logoen er formet som fire skrensede hjul som danner tallet 86.Tallet refererer til boksermotorens boring og slaglengde, som er 86 millimeter. Logoen finnes foran, i rattet og bak på bilen. Også eksosrørene har en innvendig diameter på 86 millimeter!