Om det er læreren eller eleven som fortjener rosen er læreren og elevene uenige om.

– Det er en kombinasjon. Vi har jobbet godt og lærerne er flinke, sier Robertsen.

– Denne klassen har hatt lysten til å gjøre det bra og er målbevisste, sier kontaktlærer Tore Olsen.

Leksehjelp

Resultatene er imponerende. På 186 eksamensprøver og standpunktkarakterer fikk klasse 10 A 81 seksere, og 105 femmere. Nær halvparten av karakterene var fem eller seks.

-Tiden i tiendeklassen kan være tung og man kjenner på det. Metodene lærerne har brukt på oss har vært triggende. Vi har nådd målene våre og deltatt på leksehjelp. Vi har også gjort stort sett alle leksene på skolen, det er lett og bli ukonsentrert når man jobber hjemme, sier Bergvik.

Muntlig trening de har hatt i klassen har også vært hjelpsom.

– Vi blir ikke flau i klassen og vi har lært av feilen, noe som gjør oss trygg. Det gjorde muntlig gikk som en lek.

Kult å være flink

Lærer Olsen roser samarbeidet med foreldrene.

– Foreldrene har tatt tak hjemme. Det kan ikke undervurderes. Denne klassen har et bra miljø og er en sammensveiset gjeng. De hører og hjelper hverandre. Det er kult å være flink i denne klassen. Rektor Line J. Pedersen roser elevene opp i skyene og er stolt av prestasjonen. – Disse har forbedret seg hele veien. I fjor var snitt på engelskeksamen 3,1 i Hadsel kommune. 10 A fikk 4,1. Matematikken har gått opp fra 2,9 (Hadsel 2015) til 3,3 (10A i år).