«Vi jobber for å gjøre festivalen enda bedre enn det den var i fjor. Vi ønsker å pusse opp både facebooksiden og nettsiden vår, og håper dere setter pris at vi ikke bare lener oss tilbake og kopierer fjorårets oppskrift», heter det på facbooksidene til festvialen.

Senjahopen. Arkivfoto. Foto: Knut Ivar Aarstein

Helter fra Senja

På festivalens første kveld er det Senjahopen som skal sørge for ekstra god stemning på den lille festivalen nederst i Raftsundet. Det er nå ti år siden primus motor i bandet, Henrik Sandnes, samlet kameratgjengen for å spille. Deres første single, «Yttersia» ble spilt inn og gitt ut i 2008.

Senjahopen består i dag av Kent-Remi Gabrielsen på trommer, Thomas Hough på bassgitar, Petter Pogo på gitar samt Henrik Sandnes på sang og gitar.

Kari på heimebane

Lørdag er det ingen ringere enn Kari Bremnes som topper lista. Den enorme spennvidden, fra det lyseste til det ganske mørke og rå, i konsertene hennes er en signatur for Kari Bremnes band. Bremnes har gitt ut 13 soloalbum, og har skrevet sanger i 20 år.

Kari Bremnes i Kulturfabrikken, Sortland. Foto: Gaute Bergsli

– I tillegg blir det en god del flere artister. Det er vel snakk om 9-10 forskjellige aktører totalt, men Kari Bremnes og Senjahopen blir hoveddragerne.

Det sier Per Johnsen, en av åtte personer som nå jobber med festivalen.

Litt i pluss i fjor - satser større i år

Bookingarbeidet begynte de med allerede i august, kort tid etter at årets festival var ferdig.

– Dette er jo et helårsprosjekt, som vi gjør på fritida, sier han.

Årets festival gikk bra. Folk var fornøyde.

– Det er det vesentlige, sier Johnsen.

De 350 besøkende i fjor sørget for et lite overskudd. Før neste år ruster de seg imidlertid bedre og tidligere, og satser på mer støtte fra næringslivet.

– Vi håper å få bedre økonomi, og nå har vi bedre tid til å markedsføre festivalen på. Derfor kan vi også få mer kostbare artister denne gangen.

Se glimt fra årets festival:

Mer enn en festival

De satser på å doble antall besøkende i 2018-utgaven, og har kapasitet til å selge rundt 700 billetter. Over to dager i midten av juli snus da den lille bygda nederst i Raftsundet på hodet. Og initiativet kom først fra de få fastboende selv.

– Noen løfta ideen om en festival, blant hytteeiere. Det ligger godt til rette for å gjøre det der nede, sier Johnsen.

Han tror festivalen på Årstein handler om noe mer enn «bare en festival».

– Festivalen er en test for hvilke muligheter bygda kan ha i framtida, med annen næringsaktivitet som turisme. Vi har jo en visjon med dette. Dette handler om mer enn festivalen. Årstein er ei bygd som mange andre bygder, som famler litt og lurer på hva man skal leve av i framtida, sier Johnsen.

Han tror mulighetene er store. Årstein har fått markedsføring gjennom dronning Sonjas besøk. I vår laga de småbåthavn, som har hatt 70-80 gjester i løpet av sommerne - helt uten markedsføring. Potensialet for reiselivsnæringa kan være stor.

– Folk trives når de kommer til Årstein.

Datoene for festivalen er fredag 13. og lørdag 14. juli.