Den svenske sangeren og låtskriveren Lars Winnerbäck er i stand til å fylle store stadionarenaer, og opptredenen i Oslo Spektrum for 4.000 publikummere i fjor ble omtalt som en konsert i ”miniformat”.

Intimt

Konserten for 300 vesterålinger i storsalen i Hurtigrutens Hus fredag kveld var dermed som intim å regne.

Med seg hadde han kun egne gitarer,  og to musikere som trakterte slagverk, tangenter, bass og trompet. Det hele startet akustisk og intimt, med kun Winnerbäck, gitaren og munnspillet på scenen, melankolsk og neddempet.

Ettehvert fikk han følge av sine svært dyktige medhjelpere, og publikum satt som hypnotiserte gjennom resten av konserten.

Uforglemmelig

Lyden i storstua satt som et skudd, og fremhevet både den musikalske kvaliteten og tekstene, som er så viktige i musikken til artisten som omtales som skandinavias svar på Bruce Springsteen.

Det er sjelden det byr seg en mulighet til å møte artister av et så stort format så nært, og publikum så ut til å sette pris på å få servert en så uforglemmelig opplevelse. Det lot også til at den sympatiske svensken trivdes med å spille i så intime omgivelser. Først etter å ha blitt klappet tilbake på scenen to ganger, tok han kvelden.

Eksklusivt

At konserten var høyst eksklusiv er det ingen tvil om: Musikeren har bare noen få stoppesteder på sin lille Nord-Norge-turne: Longyearbyen, Tromsø, Harstad og Bodø.