Sjef Martin Meisterlin i VOL marked.

Sjef Martin Meisterlin i VOL marked.

Annonsering på VOL

Her kan du lese om vår dekning og tips til nettannonsering!

I dagens jungel av tilbydere prøver vi å gi noen tips til annonsering på internettaviser som VOL, samt forklare noen begreper du bør ha et forhold til når du vurderer denne annonseringen. Uten disse risikerer du å bli lurt.

Papiravisene leses mindre og mindre, og de siste undersøkelsene viste at vi daglig leser bare 0,8 aviser i snitt, mot 2 aviser i snitt i 2005. I aldersgruppene 20-29 år er tallet så lavt som 28% som leser en papiravis daglig[1]. Er hovedvolumet ditt av annonsering på papir i dag, er sjansen for at du i hvert fall bør vurdere en digital strategi så absolutt tilstede!

Kontaktinfo finner du her

For mange er det vanskelig å gå fra annonsering på papir til nett. Her har vi satt opp noen tips til annonsering på nett:

Hvem er målgruppen din?

De fleste nettsteder kan si noe om hvilken alder, kjønn og geografi brukerne har. I tillegg er det mulig å skille mellom forretningsmarked og privatmarked. Spør annonsekonsulenten om dette, og ikke aksepter svar som «best mulig plassering». De ulike plasseringene kan ha ulike brukere.

Hvilke opplagstall har de enkelte nettstedene?

Akkurat som papiraviser har de ulike internettavisene ulike opplagstall. Forskjellene kan være større enn du tror. To ganger i året måles våre medievaner i bransjens største undersøkelse - utført av TNS-gallup. De viser at VOL har 16.000 ukentlige lesere, noe som er svært høyt. Bladet Vesterålen hadde i samme undersøkelse 10.000 ukentlige lesere på nett. I tillegg har Norfakta gjort en undersøkelse bestilt av oss, der vi spurte 600 vesterålinger om deres medievaner. Den fortalte oss at 8 av 10 vesterålinger leser VOL ukentlig.

Hva koster det å annonsere?

Det er kjøpers marked på bannerannonse, så be om et godt tilbud. Prisen bør variere ut fra plassering på internettsiden. Jo høyere på siden, jo bedre. (les INMAs tips og triks her: (http://www.inma.no/tips-and-triks).

Begrepene du må kunne - og ha et forhold til:

Når du kjøper annonse på nett, kjøper du visninger - akkurat som når du kjøper et visst antall innrykk på papir. Vet du ikke antallet visninger du kjøper, så vet du ikke hva du betaler for. En internettavis har ulikt antall visninger tilgjengelig, avhengig av hvor mange unike brukere nettsiden har. VOL.no ligger i snitt på cirka 100.000 sidevisninger pr. døgn. Dermed kan det være misvisende å få pris basert utelukkende på antall dager, da du kan ende opp med å ligge fem dager på et nettsted med få tilgjengelige visninger eller unike brukere. Vi anbefaler at du ber om å få tilsendt rapport som viser antall visninger og klikkprosent etter endt kampanje.

Vi hjelper deg med alt!

 

Med Vennlig hilsen

Martin Meisterlin, Salgssjef i VOL marked

 


Mer å lese på vol.no:

 
VOLs debattregler:
1. Debatt på VOL forhåndsredigeres ikke.
2. Trakassering, trusler eller hatske meldinger blir slettet.
3. Forøvrig oppfordrer vi til en saklig og respektfull tone i debatten.

Leses nå: