Vill og Vakker Medispa er et godt eksempel i så måte. De trodde på rundt 70 deltakere på kundekvelden, men det kom 370.

Andre deler av handelsstanden ruster også opp i kampen om kundene. Ett foretrukket våpenet ser ut til å være kundekvelder, også hos butikker som Ediassen, Johansens Zoo, Agent, B-Young og XL-bygg, for å nevne et variert utvalg aktører.

Enkelttiltak slik som kundekvelder er i hovedsak et trekk for å få et bedre omdømme, slik handelsekspert Per Ivar Seljeseth poengterer om saken om mange kundekvelder på Sortland som først sto på trykk i SortlandsAvisa. Tanken er at et bedre omdømme får kunden til å vende tilbake for å kjøpe mer på et senere tidspunkt. Nøkkelen er å gi kunden en positiv opplevelse. Selsjeseth underviser i markedsføring ved Handelshøgskolen i Bodø. For tiden jobber han med en doktorgrad i salg. Ifølge ham er mange butikker dårlige på å jobbe med  nettopp salg. Kundekvelder er i så måte et godt tiltak for å bedre situasjonen.

Det lover meget godt om service og omdømme er ord i vokabularet til en mer offensiv handelsstand på Sortland. Netthandelen øker på landsbasis med rundt 20 prosent i året. Det er ingenting som tilsier at denne skal avta. Da vil butikkene og byene som kan konkurrere om kundene gjøre det i form av å være best for kundene.

Sortland næringsforenings ”handle lokalt”-kampanje er til sammenligning å undervurdere kundene. Foreninga er imidlertid ikke alene om denne strategien. I Harstad har de slått på stortromma med slagordet ”tenk før du handler”. Det gjøres altså et forsøk på å flytte ansvaret for bedriftens manglende evne til å konkurrere over på kunden. En moralsk pekefinger til deg og meg om at vi bør tenke oss om og handle lokalt, ellers vil det kanskje ikke være en butikk å handle i om noen år.

Det vil heller ikke være lokale butikker å handle i dersom de ikke klarer å konkurrere med internett på de områdene der de kan levere et bedre produkt. Pris er en faktor som vi neppe vil kunne vinne på. Service og omdømme er to sterke faktorer som avgjør hvor folk handler. Her kan vi ta noen knusende seire.

Da er det en lettelse å se at de som nå vil yte bedre service og bygger opp omdømme gjennom kundekvelder, er lokale bedrifter. Det viser at kremmerånden lever i beste velgående på Sortland. Kanskje er vi i ferd med å knekke koden for hvordan butikker kan overleve ut over 2015. Kundekvelder er et effektivt våpen i arsenalet. Vi trenger flere gode ideer og tiltak. Det vi ser nå er en svært god start.