Svar på innlegg fra ordfører Svein Erik Kristiansen i Evenes.

Det er helt legalt og selvsagt respektert at du som ordfører i Evenes kjemper for din kommune. Det må likevel forventes at du ikke kommer med anklager mot befolkningen på Andenes som påpeker grove feil i rapporten fra PWC, som Regjeringen legger til grunn for å foreslå nedlegging av Andenes flyplass.

Selvsagt er det mange følelser i en sak som dette og noen kommentarer på sosiale media kan nok virke som det er kommentarer mot Evenes, men disse er i klart mindretall. Stort sett alle innlegg er saklig og påpeker feil i PWC sin rapport og er ikke et angrep på Evens.

Selv reiser jeg mye, og bruker mer eller mindre Evenes lufthavn som flyplass. Har alltid ment og mener fortsatt at hele regionen er tjent med at Evenes fungerer som regionen sentrale flyplass for sivil trafikk.

For å enda en gang «dokumentere» hvor store feil som er i den omtalte rapporten fra PWC:

Forlengelse av tverrvindbanen med 1044 meter

PWC legger til grunn at dette koster 1,8 millioner pr. meter, noe som gir 2,952 milliarder kroner for dette tiltaket. I referanselisten til Tore Løkke AS (entreprenøren som bygger forlengelsen på Ørlandet), oppgir de at forlengelsen på Ørlandet på 300 meter koster 200.5 millioner NOK. Dette, selv om det synes svært høyt, gir «kun» 668.000 pr. meter rullebane. Ørlandet er den flyplassen som skal være hovedbasen på F 35 og som PWC referere til. Legges denne prisen som grunnlag på Andenes (hvor terrenget er helt flatt), blir beløpet 697 millioner (1044 meter). Differansen på 2,255 milliarder tilsvarer totalprisen på den helt nye regionflyplassen på Helgeland som skal bygges fra grunnen av. Kan du, PWC eller andre som fører seg truffet forklare dette?

Innløsning og isolering/støytiltak på hus

Dersom man så buker disse 697 millionene på å forlenge tverrvindbanen er denne like lang (og helt ny) som rullebanen på Evenes. Det må da kunne legges til grunn at F35 da bruker denne banen eller hovedbanen fra øst når de skal lande på Andenes. Med denne forutsetningen kommer INGEN hus på Andenes innenfor rød sone, som gir krav om innløsning eller støyisolering. Beløpet her er 2,155 milliarder som da utgår. At de 241 hus som er beregnet å innløse på Andenes er verdsatt til 6,7 millioner pr. hus, når snittprisen på hus på Andenes er ca 1,5 millioner (Jf. FINN.NO) i PWC sin rapport står også ubesvart.

Summen av bare disse to postene er 4,4 milliarder av en totalsum på 8,7 milliarder i PWC sin rapport. Etter det jeg kjenner til og har lest er det ingen som har eller er villig til å legge fram dokumentasjon på tallene i PWC sin rapport eller imøtegår med dokumentasjon beskyldningene om bestillingsverk.

Det som er mest alvorlig er at disse tallene, som for meg og mange andre, framstår som oppkonstruerte eller grovt feilkalkulert (4,4 milliarder), legges fram som dokumentasjon der Stortinget skal gjøre et svært viktig vedtak. Dersom Regjeringens innstilling blir vedtatt vil det være svært negativt for ansatte på Andenes flyplass og den øvrige befolkningen i Andenes og i hele Vesterålen. I tillegg påstås det fra mange personer med bakgrunn fra forsvaret at dette også i betydelig grad vil svekke Norges forsvarsevne.

Å reise seg mot dette er ikke en kamp mot Evenes, men en kamp for det norske demokrati. Det er Regjeringens plikt å sørge for at Stortinget har det rette grunnlaget for så store og viktige beslutninger. Er det tvil eller dokumentert at grunnlaget for denne beslutningen er feil og det ikke rettes opp, og får som konsekvens at Andenes Flyplass blir avviklet på falskt grunnlag, er denne saken langt mer alvorlig enn at Andenes Flyplass blir nedlagt.

Det kan opplyses at de to nevnte postene på 4,4, milliarder langt fra er de eneste som jeg og mange andre mener er grove feil i PWC sin rapport.

Anbefaler å lese Tone Salamonsens grundige gjennomgang av hele PWC-rapport. Er sikker på at du vil være enig med befolkningen på Andenes om at det trengs troverdige svar, selv om du er ordfører i Evenes.

Jeg kan derfor slutte meg til ditt innlegg på ett punkt – en mer redelig debatt, takk!

Geir Wilhelm Wold