Meklingen ble utsatt til 16. og 17. august. Etter mekling i to dager, er meklingen utsatt på nytt.

Kampen dreier seg ikke om penger. Hovedkravet til Transportarbeiderforbundet (NTF) er å fastslå fortrinnsretten i tariffavtalen som er hjemlet i konvensjon 137 fra FNs arbeidslivsorganisasjon ILO. Dette nekter arbeidsgiverne i NHO LT å gå med på.

De har kjørt en konfrontasjonslinje lenge, også under forhandlingene. Det viser et uetterrettelig leserinnlegg i Klassekampen 17. august av Rolf Vidar Aaen og Oluf Mohn fra arbeidsgiversida med overskriften «Havnene kan ikke påtvinges løsarbeid».

Mohn var daglig leder for det nå nedlagte losse- og lastekontoret i Oslo, der havnearbeiderne var fast ansatt med fast grunnlønn.

Derfor lyver han når han påstår at dagens havnearbeidere kjemper for å forbli løsarbeidere. Han er sentral i arbeidsgivernes forhandlingsdelegasjon, og har nå sittet og forhandlet om en ny tariffavtale.

Med innlegget i Klassekampen og bruk av negative ord som løsarbeider og monopol skaper han dårlig forhandlingsklima.

Mohn vet utmerket godt at ILO-konvensjon 137 gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett, men ikke enerett eller monopol. Han gjør det selvsagt for at arbeidsgiverne skal få opinionen på sin side i kampen om fortrinnsretten.

Lykkes NHO LT med å fjerne fortrinnsretten, og dermed de registrerte havnearbeiderne, er det fritt fram å benytte utenlandske, lavtlønte sjøfolk til losse- og lastejobben.

Dette ble bekreftet i NRK Ekko 7. mars i år av Are Kjensli, administrerende direktør i NHO LT. Der sa han følgende: ”Det virker jo ganske meningsløst når det kommer inn en båt som har sjøfolk om bord, som da ikke får lov til å operere for eksempel krana om bord i båten, og skal sitte og ikke gjøre noe, mens andre skal komme om bord å gjøre den jobben de kunne ha gjort. Det er ikke tilpasset dagens forhold”.

Kjensli vet at ombord i skipene er det i all hovedsak sjøfolk fra land der lønningene ligger langt under norske. Han vet også at tariffavtalene for sjøfolk sier at de ikke kan losse/laste skip der det er registrerte havnearbeidere.

I havner der det ikke er tilfelle, gjøres arbeidet av sjøfolkene, som da får et tillegg. Dette tillegget er likevel bare en brøkdel av norsk lønnsnivå, men arbeidsgivernes profitt blir selvsagt større.

Taper havnearbeiderne denne kampen er det enda et skritt i retning av et arbeidsliv der arbeidsplasser her hjemme fjernes fordi jobben kan gjøres langt billigere av underbetalte arbeidsfolk fra andre land.

Derfor er kampen til havnearbeiderne om fortrinnsretten også en kamp for hva slags arbeidsliv vi skal ha i Norge.

Gunnvald Lindset, leder i Rødt Nordland