Etter å ha sett alt av aviser og diverse nyhetsinnslag på TV-en, sitter jeg igjen med et stort spørsmål.

Har de som foreslår nedlegging av flystasjonen, tatt en prat med de som faktisk skal fly flyene inn og ut av Evenes (EVE) i alt slags vær? Svaret på det må bli NEI.

Jeg er en flyver som har fløyet hundrevis av ganger inn og ut av EVE i alt slags vær med forskjellige flytyper, og jeg ser med skrekk og gru på det som skjer.

Når det gjelder innflygingene fra sør til EVE, så er de bratte, men ikke vanskelige eller på noen måte mer utfordrene enn andre flyplasser i Norge.

Men ILS-innflygningen fra nord er helt fin inntil de siste par minuttene før landing. Når det er vind fra sør vest eller vest, så er turbulensen inn fra nord noe av det verste man kan oppleve.

Dette fordi det er flere høydedrag rett vest for flyplassen som skaper kastevinder og "rotorer" med vind som er kraftige og kommer som "kastet ut av sekken" på oss som flyr. Disse kastevindene ligger helt ned på rullebanen og et godt stykke inn på banen, noe som gjør landingen utfordrende og oppbremsingen til tider meget utfordrende.

De ti årene jeg fløy Fokker 50 i Nord-Norge, hadde vi restriksjoner på landing inn til EVE fra nord når det blåste mer enn 46 knop oppe på Kvanto (en høyde rett vest for flyplassen) på grunn av kastevindene før landing.

Den tiden jeg fløy Boeing 737, så var problemene like store. Men de eldre maskinen B737-400 og 500 serien var ganske gode i dårlig vær på grunn av utformingen av vingene.

De har korte og kraftige vinger med høy vingebelastning som gjør dem godt sjekket til den type operasjoner. men de nye 600- , 700- og 800- seriene var mye vanskeligere å lande fordi vingen var lenger og har mindre vingebelastning. Fly med lav vingebelastning er mye mer utsatt for kastevinder, og det krever mye mer av de som flyr disse maskinene.

Den nye P8 er en Boeing 737-800 med en mye større vinge en dagens 800. Det er samme vinge som Boeing 777 300ER bare litt mindre. Det er en maskin jeg har fløyet de siste seks årene og den er ikke gode i dårlig vær på grunn av vingen.

Grunnen til en slik vinge er at maskinen vil få enda lavere vingebelastning som gjøre at flyet kan fly lengre og høyere med lavere drivstoffforbruk. Men nå blir den maskin mildt sagt en "stor" utfordring å få trygt ned på EVE når sørvest ramlingen herjer Nord-Norge.

Når man skal lande på EVE fra nord i dårlig vær (noe vi ofte har), så ser man på trær og og andre ting like før et kast treffer flyet og rekker å motreagere før man kommer i en situasjon man ikke ønsker å være i. Men når jeg ser at forsvarssjefen også ønsker å stasjonere droner på EVE, så blir jeg litt redd.

De som flyr dronene, sitter i en konteiner og har ingen føling med været eller hva som skjer rundt luft fartøyet og har dermed ingen mulighet til å avverge at et vindkast får dronen ut av kontroll rett over rullebanen eller rett etter landing. Da vil denne dronen gå av banen på venstre side å ha kurs rett mot tårnet eller bygningene rett ved siden av.

Jeg leste i Narvik-avisen at flyplass-sjefen på EVE mente at dette ikke var noe problem fordi regulariteten var god og skulle bli bedre med de nye satelittbaserte innflygvingene. Eneste grunn til at EVE og mange andre flyplasser får disse innflygningene, er at det ikke kreves noen bakkeinnstallasjoner, annet enn lys for å ta flyene ned.

Dette er de nye billige innflyvingssystemene du finner over hele verden. Men for all del, de fungerer helt fint.

Disse systemene er ikke presisjonsinnflyvninger, og da vil de krav til vertikal og horisontal sikt være som i dag. Altså ingen gevinst.

Jeg har ingen erfaring fra militære jagerfly, men regner med at de vil ha sine restriksjoner på EVE. Og da kan jeg ikke se noen logikk i å legge ned ANX når den har to rullebaner som sørger operativitet i nær sagt alle vindforhold.

Jan Ole Johansen, pilot