Vi mener at politikken må legge til rette for langt mer kraftfull jobbvekst enn det som er tilfellet nå. Derfor foreslår vi en storstilt satsing på 2,5 mrd. kroner for å skape nye arbeidsplasser og for å få flere over fra trygd til jobb.

Vi satser på havnæringene, miljøteknologi og nye næringer som bioøkonomi og helse- og velferdsteknologi. Vi legger flere hundre millioner på bordet for å utvikle næringslivet i distriktene. Vi vil starte en kompetansereform, og foreslår 2 000 nye tiltaksplasser for å få folk inn i jobb. Vi foreslår en langt bedre opsjonsbeskatning enn den regjeringen foreslo, og som ble møtt med massiv kritikk. Vi vil også opprette et regionalt akseleratorprogram for å styrke kapitaltilgangen for vekstbedriftene. I tillegg satser vi på karbonfangst i industri og mer midler til regionalutvikling.  Dette er bare noe av det vi foreslår.

Under Erna Solberg har ikke næringspolitikken bidratt til økt jobbvekst. De siste fire årene har «omstilling» vært et mantra uten særlig innhold fra regjeringen.

Omstillingen er ikke vellykket. Retningen uteblir, og altfor mange står utenfor arbeidsmarkedet. Jobbveksten er altfor svak. Skal vi nå sysselsettingsnivået fra 2013 i 2019, må vi etablere mer enn 50 000 flere jobber enn det regjeringen forventer for 2019. Med andre ord: Vi må føre en langt mer aktiv politikk for jobbskaping i hele landet. Ordet «omstilling» må derfor fylles med innhold.

For Arbeiderpartiet betyr det blant annet:

  • Vi satser langt mer enn regjeringen på miljøvennlig skipsfart. Nullutslippsferger er et stikkord. Det er bra klimapolitikk og avgjørende viktig for økt aktivitet i maritim næring og ikke minst ved verftene våre.

  • Over tid har vi hatt en systematisk satsing på klimavennlig skipsfart gjennom bruk av LNG. Norge har fram til nå vært ledende. Derfor er det merkelig at regjeringen nå foreslår en endring i rammevilkårene ved å innføre full CO2-avgift, noe som vil stanse teknologiutviklingen, øke utslippene fra norsk skipsfart og svekke konkurransedyktigheten til en samlet norsk maritim næring.

  • Det er grunn til nå å tro at nye skipsprosjekter nå vil bli stoppet. Skip som har LNG som framdrift, blir lagt til kai, mens eldre diesel- og oljeskip fyres opp. Forstå det den som kan. Vi går derfor mot regjeringens foreslåtte økning i CO2-avgiften.

  • Miljøteknologiordningen er et lavterskeltilbud for bedriftene til å satse på miljø- og klimateknologi. Vi foreslår 250 mill. kroner mer enn regjeringen til dette, nettopp fordi vi ønsker å bidra til at bedriftene og næringslivet skal kunne ta i bruk og videreutvikle klima- og miljøteknologi som kan bringe oss inn i lavutslippssamfunnet.

  • Et annet område som er ganske vesentlig, er regjeringens kutt i bevilgningen til karbonfangst og -lagring. Det er svært uheldig, et galt signal, har skapt stor usikkerhet i industrien, og drar oss i feil retning.

  • Svak jobbvekst må avløses og erstattes med at de gode ideene i større grad lykkes. Vi må derfor føre en langt mer aktiv næringspolitikk som bygger på de fantastiske mulighetene vi har. Vi må bistå bedriftene ved å være en god partner for næringslivet og de gode ideene. Vi må utvikle kompetanse og testarenaer. Vi må avlaste risiko og skape merverdier ut av de fantastiske naturressursene som er over hele landet. Da er det helt nødvendig at regjeringens svake næringspolitikk, som ikke bidrar til god nok jobbskapervekst, avløses av en langt mer offensiv politikk for trygge, framtidsrettede arbeidsplasser.