– Ja til bedre asfalt i distriktene

– Regjeringen skal ha skryt for å ha lagt seg på et rekordhøyt nivå når det gjelder vegvedlikehold., skriver Toine C. Sannes og Ståle Sørensen i dette debattinnlegget.
Meninger

Visste du at Miljøpartiet De Grønne er ett av partiene i den norske partifloraen som vil prioritere rassikring, vegvedlikehold og veier i distriktene høyest?

Regjeringen skal ha skryt for å ha lagt seg på et rekordhøyt nivå når det gjelder vegvedlikehold. Aldri tidligere er det bevilget mer penger til dette i Norge. Og det trengs. Vedlikeholdsetterslepet på veg og bane er fortsatt dramatisk. Man sparer som kjent ikke penger ved å kutte vedlikehold. Da tærer man på vegkapitalen. Å kutte ut vedlikehold er å som å pisse i buksa for å holde varmen.

I De Grønnes alternative statsbudsjett la vi oss på samme rekordnivå som Regjeringen i pengebruk til vedlikehold av veger. I tillegg bevilget vi 300 millioner mer til trafikksikkerhetstiltak enn Regjeringen, 100 millioner ekstra til miljø og servicetiltak og 100 millioner ekstra til skredsikring i distriktene.

Summen av dette er tidenes politiske vedlikeholds pakke for veier i distriktene.

Det vi kutter ut er store nye firefelts motorveier inn mot de store byene. Samt meningsløse prestisjeprosjekter som ”fergefri E39” .

Forestill deg at samtlige norske fjorder fra Stavanger til Trondheim skal krysses med bro eller tunell for å føre frem en firefelts motorvei.

Som eneste parti har De Grønne gått imot dette nasjonalt og lokalt. Et slikt prosjekt er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt og vil i tillegg rasere det flotteste vi har å by på av naturopplevelser i dette landet. Skal dette prestisjeprosjektet gjennomføres vil det gå på bekostning av andre viktige samferdselsprosjekter og nødvendig vegvedlikehold i distriktene.

Vi i De Grønne bruker heller pengene på kollektivtrafikk og bane i byene, elektrifisering av fergesamband på Vestlandet, samt altså vegvedlikehold, rassikring og et nettverk av hurtigladestasjoner i distrikts Norge.

De Grønne er ikke imot vei. Vi mener bare at trafikkutfordringene i de store byene heller løses med billigere og bedre kollektivtrafikk og at det er bedre å vedlikeholde og utbedre de veiene vi har istedenfor å satse på nye politiske prestisjeprosjekter. De veiene vi har vil bli bedre vedlikeholdt med De Grønne enn med de blå eller blågrønne