Men her møter Høyre seg sjøl i døra! For etter at Kristin Clemet (H) for ti år siden fikk overført arbeidsgiveransvaret fra staten til kommunene (KS), så kan kunnskapsminister Røe Isaksen komme med proklamasjoner og vifte med armene så mye han vil. Tidstyvene sitter i KS, som ønsker å stjele lærernes mulighet til å disponere sin egen tid. Den fastlåste konflikten med lærerne viser med all tydelighet at KS ikke akter å sette tidstyvene bak lås og slå. Tvert imot! Konflikten mellom lærerne og KS har bygd seg opp gjennom flere år og KS sitt forslag om å endre lærernes arbeidstidsavtale er et tydelig signal til lærerne om at deres formelle arbeidsgiver, KS, ikke har tillit til at lærerne gjør den jobben som de skal. Hvordan skal ellers lærerne kunne forstå forslaget om tyveriet av lærernes arbeidstid til en ikke eksisterende eller en elendig kontorplass på skolen?

For det øvrige arbeidslivet er Høyre sitt mantra at det må bli mer fleksibilitet og en må kunne vurdere organisering av arbeidstiden ut fra arbeidets egenart og ut fra lokale behov. I mange yrke er det slik at arbeidet må gjøres i intensive perioder, som så avspaseres i andre perioder. Det gjelder så ulike yrker som for eksempel både oljearbeidere og bønder. En slik forståelse ligger også innebygd i den arbeidstidsavtalen som lærerne har og som har fungert godt. Det finnes ingen forsking som sier at det er lærernes arbeidstidsavtale som er til hinder for en fortsatt god utvikling av skolen. Tvert imot! Elevene er fornøyde med at lærerne er hundre prosent tilstede når de er på skolen. De ønsker tilbakemelding på sine elevarbeider så snart som mulig, uavhengig av en normert kontortid. Foreldre er fornøyde med å kunne kontakte læreren når det er behov og lærerne ønsker å bruke tiden sin ut fra arbeidets egenart. Hvem sine interesser er det så KS ivaretar?

Så langt har opinionen i betydelig grad støttet lærernes argumentasjon og de fleste forstår den klare logikken i at lærergjerningen er ferskvare. Den må leveres så nært opp til elevenes behov og foreldrenes tilstedeværelse som mulig. Men det kan se ut som om KS verken har skjønt læreryrkets egenart eller forstått hvor negativt en langvarig streik kan virke, både for elever, foreldre og ikke minst i forhold til å bygge opp tillit til læreryrket på sikt. Det kan rett og slett virke som om KS spekulerer i at en langvarig streik vil kunne tære på den positive forståelsen som finnes i opinionen og at KS på denne måten skal greie å tvinge lærerne til retrett. En streik rammer alltid en uskyldig tredjepart, og i dette tilfellet er det elever og foreldre. KS må ta det hele og fulle ansvaret for at elever får redusert sitt skoletilbud og foreldre får problemer fordi elevene ikke kan møte på skolen.

Denne streiken handler ikke om at lærerne har stilt ublu lønnskrav eller andre kostnadskrevende tiltak. Konflikten handler om at lærerne trenger tillit for å kunne gjøre jobben sin. De ønsker å beholde en arbeidstidsavtale som fungerer godt og som ivaretar elever og foreldre. Nå gjelder det at fagorganiserte, foreldregupper, lokalsamfunn og andre med ansvar og engasjement for en god skole, støtter lærerne i denne avgjørende fasen av konflikten. La ikke KS tvinge lærerne i kne! Stopp tidstyvene i KS! Støtt lærerne!

Marius Meisfjord Jøsevold

Leder, Nordland SV