Ungdom i dag klarer seg rimelig bra. Ungdatarapporten fra 2013 viser at de både er bedre enn sitt rykte og hva tidligere generasjoner sto for. De trives både hjemme og på skolen. De har gode forhold til foreldre og lærere. Stadig færre unge røyker samtidig som de drikker og ruser seg mindre. Mange driver organisert idrett, men dessverre er ikke alle like fysisk aktive. Mye av fritiden går med til skjermaktivitet.

Selv om de aller fleste unge er godt fornøyd med livet, viser "Ung i Nordland 2013" at mange unge mennesker har det vanskelig psykisk. Typiske symptomer på stress skiller seg negativt ut i undersøkelsen. Materialet viser også mer alvorlige tendenser. 38 prosent av jentene oppgir å ha forsøkt å skade seg selv, og 16% av guttene forteller det samme. 11 prosent av ungdommene som har svart på undersøkelsen oppgir at de har forsøkt å ta sitt eget liv. Det er spesielt jentene som skiller seg ut med en økning i ulike psykiske helseplager de siste årene.

Vi ser konturene av en generasjon som har annerledes og mer sammensatte utfordringer enn tidligere. Ensomhetsfølelsen øker blant unge, spesielt blant jenter. Sosialt press på vellykkethet og prestasjoner øker, samtidig som rammene for normalitet snevres inn. En kan spørre seg om unge i dag har et snevrere rom å bevege seg i, parallelt med at verden åpnes opp gjennom stadig bedre og hurtigere teknologi, internett og globalisering.

Det å fullføre videregående opplæring i Norge i dag viktigere enn noen gang. Uten videregående skole faller mange unge mennesker også ut av arbeidslivet og aktiv deltakelse i samfunnslivet for øvrig. Unge som ikke fullfører videregående skole har i snitt høyere arbeidsledighet, lavere inntekt og blir i større grad avhengig av offentlige stønader og trygd enn de som fullfører. Dersom andelen som fullfører videregående opplæring økes fra 70 til 80 prosent, vil samfunnet spare mellom 5,4 og 8,8 milliarder kroner årlig. De personlige omkostningene er store. Frafall i videregående henger sterkt sammen med sosial eksklusjon, dårlig helse, kriminalitet og dårligere materielle levekår.

I Nordland ligger vi litt under gjennomsnittet på gjennomføring i videregående skole. Frafallet knyttes i hovedsak opp i mot mangel på lærlingeplasser, og er høyest på yrkesfag. Her har bedrifter og næringsliv en mulighet til å gå i felles front for å sikre god samfunnsbygging ved å tilby nok antall lærlingeplasser i tiden som kommer. Frafall er også knyttet opp i mot opplevelse av ensomhet, og psykiske problemer.

Psykisk helse er noe vi alle har, og som naturlig vil variere i livets løp. Enkelte faser er mer turbulente enn andre. Kritiske faser er ventetid, overgang mellom skoler og mellom skole og arbeid. Godt utviklet mestringsevne og sosial støtte er de to beste indikatorene for å komme godt gjennom slike faser. Vi vet også at det å mestre eget liv, finne mening og sammenheng i det vi gjør, oppleve tilhørighet, utvikling og vekst, og at det å dele mål og verdier med andre er psykisk helsefremmende.

Folkehelsealliansen Nordland er et bredt sammensatt forum for regionale aktører i Nordland som ønsker å samarbeide om bedre folkehelse. De 27 ulike aktørene i alliansen arbeider for et felles mål – «Et freskt Nordland».  I samarbeidserklæringen for 2014 har vi skrevet under på en forpliktende avtale om prioriterte resultatområder. Disse er helsefremmende barnehager og skoler, helsefremmende og inkluderende arbeidsplasser, samt helsefremmende bo- og nærmiljø.

Folkehelsealliansen Nordland tror ikke på enkeltstående tiltak som ved et trylleslag skal kunne styrke barn og unges psykiske helse eller revolusjonere deres gjennomføringsevne i videregående skole. Vi tror på bevisstgjøring, systematikk, helhet og langvarig innsats der hvor mennesker lever sine liv. For å lykkes trenger vi involvering og et mangfold av tiltak på flere arenaer, Arbeidet mot frafall og for en bedret psykisk helse kan ikke gjennomføres som et ”prosjekt”, men blir en del av det helhetlige bildet av oppvekst, skolegang og arbeid. En helhetlig tilnærming til folkehelsearbeidet er en nøkkelfaktor for å lykkes i dette arbeidet.

Vi har solide kunnskap om unge menneskers levekår og utfordringsbilde. Nå er det på høy tid å handle deretter. For ungdom er ikke bare fremtiden, de er også nåtiden.

- Kjell Hugvik, Folkehelsealliansen i Nordland