Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har siden 2008 arbeidet for å få innført obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy som ledd i å skape like konkurransevilkår i næringen. Når denne nå endelig er kommet, er vårt krav om at brikken må være forhåndsbetalt gjennom bankgaranti, forskudd eller betalingskort dessverre ikke innfridd, til tross for stor politisk støtte.

Vi anslår at staten hvert år taper omkring en kvart milliard i bompenger ved at to av tre utenlandske lastebiler ikke betaler, noe som ventelig bare vil fortsette uten at en betalingsløsning som nevnt er på plass. Selv om kjøretøykontrollen skal intensiveres og effektiviseres med 30 prosent, hvor også video-overvåking på grenseovergangene inngår, er innføring av obligatorisk brikke med frivillig betalingsordning neppe nok til å hindre at dette får fortsette.

Når man vet at mange i norsk lastebilnæring opererer med 2-4 prosent på bunnlinjen og at bompengeandelen for en transport fort kan komme opp mot 15 prosent, er det forstemmende å være vitne til at snyltere slipper gjennom uten å betale.

Våre beregninger indikerer at et vogntog vil risikere kontroll cirka en gang i året. Om høye bøtesatser er nok til å skremme «unnalurerne» til å anskaffe brikke, gjenstår å se. Vi er langt fra så optimistiske som det Samferdselsdepartementet gir uttrykk for når det sies at 80 prosent av utlendinger som har brikke, betaler regningene. Det kommer ikke frem at bare halvparten i realiteten får tilsendt regning. Hele to-tredeler av utenlandske transportører gjør ikke opp for seg selv om navn på transportør og bilens registreringsskilt er kjent.

Vi kjenner til at Samferdselsdepartementet er i gang med å utviklet en forhåndsbetalt bombrikke, kalt «Grindgut», opprinnelig kostnadsberegnet til ca. 300 mill. kroner, men som sies å bli langt dyrere. NLF er forundret over at nesten ingen informasjon om dette systemet er kommet ut. Det eneste som er sikkert er at systemet vil bli forsinket med minst et halvt år og som medfører at staten må ut med ytterligere mange hundre millioner. Slik sløsing med offentlige midler kunne vært unngått når man vet at det allerede finnes gode alternativer på markedet, operative systemer med forhåndsbetaling som enkelt skal kunne kobles opp mot kredittkort.

Men med den nye brikken og økt kontrollvirksomhet er vi i alle fall kommet et stykke på vei, så venter vi spent på resten!