Dette gjør vi sjøl om det er åpenbart at det ideelle for mange i boligfeltet i Vestmarka hadde vært å ha en tilførselsvei også fra sør. Samtidig ville dette også føre til positiv redusert trafikk blant annet langs Kirkåsveien og ut i Vesterålsgata.

En ny vei vil sannsynligvis også redusere den totale bilkjøringa i sentrum til en viss grad og kan sees på som et klima-/miljøtiltak. Rødt mener likevel at motargumentene på nåværende tidspunkt er sterkere.

Det er sterke og fornuftige argumenter fra beboere som blir berørt ved en eventuell sammenkopling etter de nåværende planene. Sortland kommune har sjøl skapt mye av den vanskelige situasjonen gjennom reguleringsvedtak. Tilførselsveier til boliger er kort og godt ikke dimensjonert for gjennomgangstrafikk. Her trengs mer tid og andre planer.

Så langt er det stipulert en kostnad på rundt 30 mill. i investeringsmidler. Både sett i sammenheng med andre investeringsbehov på vei i Sortland og investering eksempelvis i et helsehus, ønsker vi ikke å prioritere videreføringa av Bjørklundveien nå. At det heller ikke er et tydelig krav fra befolkninga om ny vei til Vestmarka, bør også telle med i denne sammenheng.

Det må sjølsagt settes av økonomi til å rydde opp og bygge dagens avslutning funksjonell på en annen måte enn nå.

Hilsen Rødt Sortland,

Ove Eirik Jensen og Christoffer Ellingsen