Aksjonsgruppa for bedre og tryggere vei mellom Sortland og Risøyhamn har sett en del villedende uttalelser i mediene den siste tiden, der det skapes urealistiske forventninger om innkorting av lengde og kjøretid på nevnte strekning av Fv. 82.

En del av oppfatningene synes å henge igjen fra 1950-tallet, da militæraktiviteten på Andenes var stor. Forsvaret ønsket da en raskere landverts forbindelse til Harstad-regionen og forsvarsanleggene der. Da ble det nevnt vei gjennom Langvassdalen fra Buksnes til Forfjorden og videre sørover gjennom Forfjorddalen, over Godfjordeidet og innover Sørfjorden, Sørfjorddalen, Gombogdalen til Gombogen. Derfra er det bare 5-6 km til Gullesfjordferga.

I dag skal vi ikke til Harstad, men Sortland. En tenkt vei gjennom Forfjorddalen, som jo munner ut mellom Godfjorden og Eidbukta, ville måtte videreføres i rundt 8 km lengde utover i det tettbebygde området langs Hognfjorden for å komme til Kvalsaukbrua. Og i så fall ville man bare spart inn i underkant av ett minutt kjøretid i forhold til dagens veitrasé.

Men alt snakket i dag om vei gjennom Forfjorddalen blir kun teoretisk i og med at dalføret nå er vernet som naturreservat der veibygging ikke tillates.

Utspillet fra Andenes nå representerer en helt ny agenda.

Hensikten med veiaksjonen er å skaffe en bedre og tryggere vei mellom Sortland og Risøyhamn - for de som bor langs veien og for alle andre som bruker den - ikke en egen vei gjennom fjell og ubebodde områder bare for de som skal til Andenes. Alle har de samme transportbehovene, uavhengig av hvor de bor.

Kartet viser de faktiske forholdene og de naturlige begrensingene, eksempelvis kan det ikke bygges vei gjennom Forfjorddalen fordi den er sperret av et naturreservat. Dessuten er det bare rundt ett minutt å spare på en milliardinvestering der. En milliard vi ikke har og som neppe noen ansvarlige fylkespolitikere vil bevilge til et slikt formål.

Vi bør merke oss at det heller er snakk om sekunder enn minutter innspart på strekninger som i mediene framstilles som vesentlig innkorting av kjøretiden. Dagens vei kan tilbakelegges på rundt 40 minutter med lovlig hastighet. Om det teoretisk hadde vært mulig å redusere kjøretiden med en fjerdedel, ville det ikke gitt mer enn 10 minutter spart. Hvor mange hundretalls millioner mener man samfunnet skal betale for disse minuttene?

Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen har forlengst landet på at dagens veitrasé er den beste. Det planlegges utvidelse til tofelts vei og forsterkning til ti tonn akseltrykk langs hele strekningen. Bedre kurvatur og andre tiltak vil trolig korte ned kjøretiden mer enn andre hypotetiske løsninger.

To etapper på strekningen Kvalsaukbrua til Roksøyeidet er ferdig planlagt med godkjente og vedtatte planer. Disse kan lastes ned fra vegvesenets nettside.

På møtet på Medby 10. mars, som handlet om planstart for den gjenværende delen av veien, ble det orientert om en del tanker som er med i planleggingen: Blant annet skarpsvingen på Kringlen, der det har vært mange utforkjøringer, vurderes fjernet ved at veien legges i en slakere sving bak bebyggelsen. Bruene over Roksøyelva og Forfjordelva skal skiftes, det samme gjelder fyllinga over Buksnesfjorden.

En rekke andre tiltak legges inn i planene for å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten.

Alle kan levere innspill til vegvesenet tilknyttet planleggingen av de siste etappene. Fristen er 8. april.

Aksjonsgruppa for bedre og tryggere vei mellom Sortland og Risøyhamn