Regjeringen har nå fremskyndet mer enn 25 veiprosjekter gjennom økte bevilgninger, raskere beslutninger og forenklede planprosesser.

Et effektivt transportsystem er avgjørende for at perifere Norge skal kunne hevde seg i verdenshandelen. Det er eksporten vi lever av - ikke importen. Oljeinntektene har redusert annen konkurranseutsatt virksomhet i Norge. Mange eksportbedrifter har avgått med døden. Norge har en liten, men svært åpen økonomi. Vår handel med omverden er helt avgjørende for vårt velstandsnivå. Oljeinntektene er på fallende kurs, og en dag er oljebrønnene tomme. Ny virksomhet må utvikles som erstatning for oljevirksomheten.

Lønnsnivået i Norge ligger opptil 60 prosent høyere enn våre handelspartnere. For å få solgt våre varer er vi avhengig av god infrastruktur som binder landet sammen og kobler oss til markedene. Derfor satser regjeringen så tungt på samferdsel, og omstilling.

Bevilgning til vedlikehold og fornying av riksveier er økt med 66 % sammenlignet med Stoltenberg-regjeringens budsjettforslag i 2014. Vedlikehold og fornying av jernbanen er økt med 53 %. Slikt gir ny asfalt, færre hull, nye vognsett, hyppigere avganger, og forserte investeringer i et jernbane- og veinett som skriker etter oppgradering.

Det er opprettet et nytt veiselskap som skal planlegge, drifte og vedlikeholde større veistrekninger. Hensikten er å sørge for sammenhengende utbygginger og mindre av veistump-politikken med stykkevis og delte utbygginger. Et nytt infrastrukturfond vil i 2017 ha en grunnkapital på 100 milliarder kroner der avkastningen pløyes inn i vei- og jernbaneinvesteringer. Slik omfordeles oljeinntektene for å trygge sysselsetting og bosetting over det ganske land.

Hårek Elvenes, Stortingsrepresentant Høyre