Tilstandsrapporten for 2013 som ble behandlet i fylkestinget i februar viser blant annet følgende:

  • Resultatene fra elevundersøkelsen dokumenterer gode relasjoner mellom lærere og elever, med høy trivsel og lite mobbing.

  • Resultatene fra lærlingeundersøkelsen viser at lærlingene trives godt og mener de får faglige utfordringer i arbeidslivet.

  • Andelen lærlinger i Nordland som får karakteren «bestått meget godt» ligger helt i toppen, sammenlignet med nasjonalt nivå.

  • Det er svært gledelig at eksamenskarakterene i fellesfag matematikk viser en positiv utvikling etter flere år med nedgang.

  • Resultatene for gjennomføring viser fortsatt at den største utfordringen er i overgangen mellom Vg2 yrkesfag og læreplass. Det er bare en tredjedel av kullet som er i lære ett år etter at de har gått ut av Vg2 yrkesfag.

Dette siste kulepunktet er svært viktig, og et moment å dvele ved.

Fylkestinget har som mål at vi innen 2018 skal opp på et nivå der 75 prosent av elevene fullfører sine påbegynte utdanningsløp. Det er flere jenter som får fullført og bestått enn gutter. Det er også forskjeller mellom utdanningsprogram, og det er langt flere elever som får fullført og bestått på studiespesialiserende enn på yrkesfag.

En relativt høy andel av våre elever velger yrkesfaglige studieprogram. På noen av disse programmene har vi altså lav gjennomføringsgrad. Nettopp i overgangen mellom Vg2 yrkesfag og læretid i en bedrift eller offentlig virksomhet, er det at mange elever bryter opplæringsløpet. Noen kommer i gang med læretida senere. Men for mange av disse elevene tar veien en helt annen retning, og vi mister fagarbeidere som arbeidslivet trenger.

Vi må formidle flere elever til læreplass i årene fremover». I denne jobben er vi avhengig av at arbeidslivet - næringslivet og kommunene spiller på lag med oss. Den delen av utdanningsløpet som skjer ute i bedriftene og kommunene, er like viktig som årene i klasserommene. Et tettere og mer forpliktende samarbeid mellom skole og arbeidsliv er en forutsetning for å lykkes bedre. Arbeidslivet trenger stabil rekruttering til sine bransjer. Ved å ta inn lærlinger tar bedriftene og kommunene samfunnsansvar for at unge voksne kommer ut i arbeidslivet som godt skolerte fagarbeidere. Det er en vinn-vinn-situasjon for alle.

Til høsten starter vi flere nye tilbud. Ved Bodin videregående skole har 51 personer søkt vår nyopprettede teknologi- og forskerlinje. Ved Sortland setter vi i gang et nytt tilbud innenfor akvakultur gjennom et tett samarbeid med lokalt næringsliv. Nettskolen i Nordland får oppstart til høsten. Nettskolen i Nordland skal være operativ fra 1.august i år med tilbud til unge og voksne og den er et særlig viktig tiltak for voksne som trenger videregående opplæring

Også voksenopplæring er et viktig satsingsområde fordi mange nordlendinger bruker lengre tid på å sluttføre sin videregående opplæring. Vi har satset på å bygge opp Karrieresentre som har som hovedoppgave å veilede voksne til å finne gode utdannings- og karriereløp. Karrieresentrene våre er de beste i landet – sier man fra departementshold. Vi markerer fem års viktig arbeid gjennom å arrangere en nasjonal konferanse til høsten.

Videregående opplæring må hele tiden være i utvikling. I langt større grad må yrkesfagelever få deler av sin utdanning i bedrift. For det offentlige vil det alltid være en utfordring å ha siste utgave av produksjonsutstyr. Derfor vil et tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv/næringsliv være avgjørende for å forberede unge mennesker på «det virkelige samfunn». Alle som har noe med utdanning å gjøre, må tørre å utfordre seg selv. Tørre å sette i gang med nye tilbud og nye tiltak for å få utvikling.

Vi må spørre: Hva er best for elevene? Og være villig til å trekke konklusjonene ut fra hva som gagner elevene best.

Gjør vi det, vil norsk skole utvikle seg i pakt med endringene i samfunnet og i pakt med det virkelige liv.

Vi er på rett vei. Sammen med livet utenfor skolen skal nordlandsskolen bli enda bedre.

- Oddleif Olavsen (H)Fylkesråd for utdanning