Etterfremleggingen av Politianalysen for ca. ett år siden, har det ikke vært måte pågode og sikkert velmenende innspill og forslag på hvordan norsk politi burdevære / skulle vært organisert. Analysens forslag om ett politidistrikt i nord –ett politidistrikt som vil strekke seg fra ca. Majavatn sør i Nordland til ca.Bjørnevatn øst i Finnmark er foreslått uten å blunke. Forslaget om å slå sammento politidistrikter på Vestlandet ble derimot møtt med vantro fra høyerejustispolitisk hold, med begrunnelsen: ” det var jo bare å se på kartet, såmåtte jo alle skjønne at dette ikke gikk an!!?” Er det da å vente at man settmed Nordnorske øyne synes Oslo ligger veldig usentralt plassert?

- Se på kartet

Vel, nå skal ikke jeg i denne kronikken dvele ved hva somevent. måtte skje på Vestlandet, da jeg som lokallagsleder for PolitietsFellesforbund i Midtre Hålogaland politidistrikt har evig nok med de lokaleforslagene og utfordringene det måtte gi oss. Jeg er i så måte sikker på atmine kollegaer på Vestlandet har bedre forutsetninger for å uttale seg om egetnærområde enn jeg har. Likevel er det greit å dvele litt ved dette, noe jegskal komme tilbake til.

Ingen innvendinger

I sitt høringssvar til politianalysen, anbefalte tidligerepolitimester og en samlet ledergruppe i Midtre Hålogaland politidistriktforslaget i politianalysen om inndeling av landet i 6 distrikter, uten forbehold.Som det eneste politidistrikt i Nord-Norge syntes altså våre toppledere at detfremlagte forslag dannet et godt grunnlag for en optimal organisering avfremtidens politi. Til deres info. kan jeg opplyse at de øvrigepolitidistriktene i landsdelen hadde egne forslag til hvordan dette burdeorganiseres ut fra lokale og regionale fortrinn.

Med Forsvaret som nabo

Slik jeg ser det – og ut fra de signaler som er kommet ogfortsatt kommer fra politisk hold, hadde tilbakemeldingen fra den tidligereomtalte politimester / ledergruppe, kunne inneholdt så mye mer om dagens MidtreHålogaland politidistrikt og dets ” fortreffelighet ” enn det gjorde. Vi er deteneste politidistrikt i Norge som nesten har samtlige av våre politiskforeslåtte samarbeidspartnere fra Forsvaret innenfor dagenspolitidistriktsgrenser.

Kostnadsbesparende nærhet

En liten beskrivelse og opplisting i så måte. Orion erstasjonert på Andøy, Kystvakten m/ledelse på Sortland, Marinejegerkommandoen iRamsund, Kystjegerkommandoen i Harstad, Alliert treningssenter i Harstad,kommende fremskutt jagerflybase på Evenes, HV16 i Bjerkvik samthelikopterstøtte stasjonert på Bardufoss. Ingen politidistrikt i Norge har enslik kostnadsbesparende nærhet til det personell det politisk er foreslått atvi skal trene sammen med, drive øvelser sammen med eller for den saks skyld hanær kontakt med. Vi trenger faktisk ikke å ringe, vi kan daglig møte deresrepresentanter uten ekstra kostnader.

- Uforståelig mangel på initiativ

At den politiske ”Troms-benken” og regionrådet, for et paruker hadde et to dager langt møte på Røkenes gård i Harstad hvor bl.ajustispolitikk var tema, uten ønske om lokale konkrete innspill på hvilkeutslag den foreslåtte politianalysen kan gi, uten ønske om informasjon ang.hvilke mulige konsekvenser den foreslåtte endringen vil føre med seg i tap avStatlige arbeidsplasser og ikke minst hvilke konsekvenser den foreslåtteendringen vil medføre av sentralisering, opp mot det uttrykte ønske om lokalforankring av politiet og politiets hverdagsberedskap, er for meg uforståelig.

Arbeidsplasser forsvinner

At avisen Harstad Tidende slår opp på sin førsteside atselskapet Aibel må si opp 20 av sine ansatte i Harstad i forb. medomorganisering, er urovekkende lesing, og ikke noe godt signal. Jeg føler i såmåte med arbeiderne i Aibel som denne gang blir rammet. Til sammenlikning kanjeg jo nevne at Statlige arbeidsplasser i politiets administrasjon, vedpolitiets operasjonssentral og støttefunksjoner i Harstad blir borte, og det erså langt en godt bevart hemmelighet. Det er i hvert fall ikke viet storoppmerksomhet verken av lokale politikere eller i lokalt media. Tapet avStatlige arbeidsplasser blir ved denne foreslåtte omorganisering sannsynligvisstørre enn hos firmaet Aibel.

I perioden 2002 – 2004 gjennomgikk politiet sistesentralinitierte reform – Politireform 2000. For vårt område medførte det nedleggingav Narvik-, Senja- og Lofoten / Vesterålen politidistrikter, og opprettelsen avMidtre Hålogaland politidistrikt. I etterkant av denne omorganiseringen harpolitidistriktet internt gjennomført en regionalisering til 4 regioner – tilforveksling nokså lik grensene til de fire tidligere nevnte områdene.

- Massiv sentralisering

Slik resultatet foreligger pr. i dag, har det foregått enmassiv sentralisering av politiressurser, fra den tidligere desentralisertelensmannskontorstrukturen, og til dagens organisering – å dette helt utenprosess. Lensmannskontorene på Ibestad, Salangen, Ballangen, Tysfjord,Kvæfjord, Evenes/Tjeldsund/Skånland, Lødingen, Øksnes, Hadsel, Bø er fortsattmer eller mindre ”operative”, selv om realiteten er at samtlige av dissekontorene er tappet for ressurser til fordel for de større regionsentra. Dettefører etter mitt syn til en innsnevring av de kontakt-punkt politiet har igjentil å treffe publikum der de faktisk bor og oppholder seg det meste av tiden.Hvordan passer dette inn i Politianalysens fremtidsønsker?

Hovedgrunnen til min realitetsbeskrivelse er en økende urofor fremtidens organisering ved implementering av Politianalysens hovedtanke.På den ene siden ønsker man en desentralisert struktur, en lokal forankring ogen god hverdagsberedskap, mens vi vet ut fra det siste 10-års perspektiv atresultatet blir nok en massiv sentralisering. I dag er Harstad hovedsete iMidtre Hålogaland politidistrikt, med regioner og småkontorer ” ute idistriktet ” for øvrig. Hva blir den nye definisjonen på regioner, småkontorerog ” ute i distriktet ” for øvrig om / når hovedsetet denne gang måtte bli iTromsø eller Bodø?

Til Tromsø eller Bodø?

Jeg er lokallagsleder og ingen spåmann, så jeg skal væreforsiktig med å tegne det konkrete fremtidsbildet. Det jeg i hvert fall vet og somverken den tidligere Politireform 2000 eller den nå foreslåtte Politianalysenkan gjøre noe med, er at avstanden fra Sortland til Andenes, fra Narvik tilIbestad eller fra Svolvær til Å vil være akkurat den samme uansett reform. Detvil samtidig være utenkelig å kunne gi innbyggerne i alle kommunene like godlokal forankring og hverdagsberedskap i fremtiden, om politianalysenshovedtanke blir fulgt. Vi har i dag god oversikt over hva som internt blirbetegnet som ” grisgrendte strøk ” og det blir spennende å se på den fremtidigeutvidede definisjon av dette begrepet.

- Politikerne må forklare befolkningen

Min oppfordring til dere politikere som skal fatte depolitiske beslutningene om Politianalysen, er at dere ut fra hva som blirbesluttet, er tydelige i budskapet overfor befolkningen, både sentralt – menikke minst hva dette vil bety lokalt. Hva dere beslutter vil være avgjørendefor hvilken polititjeneste innbyggerne i de forskjellige delene av landet vilfå i fremtiden. Mitt håp er at dere tar dette ansvaret – går ut tilbefolkningen og er konkret på hvilken polititjeneste, nærhet, hverdagsberedskapog utrykningstid folket bosatt i de forskjellige delene av landet i fremtidenkan forvente seg.

Det vil etter mitt syn være direkte ansvarsfraskrivende ogfor ettertiden overlate denne ”litt kjipe forklaringsjobben” til politiet selv,når vi eks. ikke kommer til et voldsåsted, en brann eller en trafikkulykke såtidlig som befolkningen har forventninger om at vi skal. Vi foretar tross altikke de politiske beslutningene, men er pålagt å effektuere dem etter besteevne.