Etter forrige ukesoffentliggjøringav regjeringens forslag om nytt opplegg for differensiert arbeidsgiveravgifthar det værtmange oppslag, og Arbeiderparties medlemmer benytter enhver anledning til ålegge skylden på dagens regjering.

Ingen er glade for den begrensningen på arbeidsgiveravgiftasom ble gjort av EU i juni 2013. Men samtidig er vi glad for at ordningen meddifferensiert arbeidsgiveravgift nå videreføres til 2020. Dette var ikke gitt.Differensiert arbeidsgiveravgift er et av vårefremste distriktspolitiske virkemiddel og bidrar til å sikre vekst ogarbeidsplasser i hele landet.

Så er vi uenig med EUs beslutning fra juni2013, om at fire sektorer, deriblant energi og transport, ikke lengre vilomfattes av ordningen. Men Høyre har ikke hatt noen mulighet til å påvirke EU idenne beslutningen. Ansvaret for påvirkning i forkant av beslutningen låhos Stoltenberg & Co.

Regjeringen iverksetternu denne ordningen. Dette gjør regjeringen forå unngå  at hele ordningen med differensiertarbeidsgiveravgift settes i spill.

I januar 2013, altså for over et år siden, sendte EU nyeregler om regionalstøtteut på høring(som differensiert arbeidsgiveravgift er en del av).  Her foreslo de en rekke nye sektorunntak,sektorer som ikke får nedsatt arbeidsgiveravgift – selv om de er ien av sonene for dette. Vi har sektorunntak i dag også, blant annet stålproduksjonog skipsbygging. I denne høringendeltok bådeNHO,  Virke og de nordligefylkeskommunene – og ingen av dem trekker i sine høringssvar fremsektorunntakene som problematiske. Kommunaldepartementet svarte på høringenog ba om at alle sektorunntak ble droppet.

Stoltenberg & Co varaltså også i mot disse unntakene, men ble ikke hørt av EU som besluttetnytt regelverk i juni 2013. Regelverket ble altså besluttet under forrige regjering.  Man kan ikke fri seg fra tanken omat  det var betimelig at Arbeiderpartietikke orienterte kommunene om endringer i arbeidsgiveravgiften 2 mnd før valget.

I det nye regelverket erblant annet transportsektoren, energisektoren, finans og hovedkontortjenesterunntatt. Samtidig er skipsbygging ikke unntatt lenger. Dette regelverket bleimplementert ESA høsten 2013.

Etter at Høyre-FrP-regjeringen tiltrådte har altså sektorunntakene vært”avgjort”, mens soner og hvor mange kommuner som kan være i ordningen har vært åpent. Derfor harregjeringen brukt  ressurser til å utnyttedet mulighetsrommet, og fått beholde alle dagenskommuner- også byene,samt fåttinn 31 nye kommuner i ordningen.

Regjeringen  er nødt til å få på plassen avtale med ESA før 1.juli, ellers settes hele ordningen meddifferensiert arbeidsgiveravgift i spill. Det kan få svært uheldigekonsekvenser. Derfor jobber regjeringen nå med å få definert sektorene slikat endringen ikke rammer flere en de nødvendigvis må. Deter ennå ikkehelt avklart hvor smalt definert sektorene vil bli.

I tillegg er Høyre-FrP-regjeringen i gang med å jobbe med kompenserendetiltak overfor regioner og næringer som rammes. Dettevil regjeringen komme tilbake til i revidert budsjett som legges fram i mai.

Differensiertarbeidsgiveravgift er noe hele det politiske Norge har stått samlet om gjennommange år. De rødgrønnes råkjør mot nåværende regjering virker derfor usmakelig.Dersom noen regjering skal bære ansvaret for at disse sektorene nå ikkeomfattes av ordningen så er det den rødgrønne regjeringen.

- Inger Hope, Hadsel Høyre