Lærere med høy faglig og pedagogisk kompetanse er selve grunnsteinen i skolen. Flere undersøkelser viser at høy faglig og pedagogisk kompetanse gir tilsvarende gode læringsresultater hos elevene. Skal vi løfte norsk skole må vi satse på læreren.

Ifølge tilgjengelig statistikk er det imidlertid slik at ca. 3,24 prosent av lærerårsverkene – eller ca. 9 400 tilsatte i norsk grunnskole – mangler undervisningskompetanse i fagene som de underviser i. Dette er de såkalte «ikke-kvalifiserte» lærerne.  I Nordland gjelder dette ca. 107 årsverk, eller ca. 557 personer. Fra tidligere kartlegginger vet vi at i enkelte kommuner er prosentandelen tilsatte med manglende undervisningskompetanse høy. Det vil Venstre gjøre noe med.

Da Venstre foreslo et særskilt kompetanseløft for denne gruppen før sommeren i Stortinget, savnet vi støtten fra KrF, H og Frp. Kunnskapsministeren slo likevel fast at regjeringen «er i gang» med utfordringen. I løpet av høsten forventer vi resultater. Å løfte læreryrkets status er ikke gjort i en håndvending, men Venstre er utålmodige etter konkrete tiltak for kunnskap i skolen.

I samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre, er det enighet om at det skal gjennomføres et lærerløft i norsk skole. Å sikre at alle lærere er formelt kvalifiserte er for oss en avgjørende del av et slikt lærerløft, og i høstens budsjettforhandlinger vil vi presse på for et kompetanseløft som lærerne selv ønsker, og som den norske skolen trenger.

Gøran Rasmussen Åland

Politisk nestleder Nordland Venstre