Men det var dessverre den forrige regjeringa som utarbeidet salgslista. Staten har tjent 3,4 milliarder på selskapet siden 2010.

Reduserte eierskapet

Uka før reduserte staten eierskapet fra 100 til 49,6 prosent i eiendomsselskapet Entra etter å ha lagt det ut på børs. Verdien av aksjesalget er ca. 3,3 milliarder kroner. Statlige virksomheter må leie tilbake, og er da prisgitt vilkårene til private eiere.

Regjeringa har varslet at de vil selge staten helt ut av blant annet Baneservice, Flytoget, Mesta og SAS. I tillegg skal eierskapet reduseres ned mot 34 prosent i Telenor og Kongsberg Gruppen, og landbruksministeren varsler salg av Statskog som forvalter evigvarende naturressurser.

- Vanvidd å kvitte seg med selskapene

Rødt mener det er vanvidd å kvitte seg med strategisk viktige selskaper og infrastruktur for å frigjøre penger i et land som nærmer seg 6000 milliarder på bok. Selv kapitalister rister på hodet. Petter Stordalen sa følgende til Dagbladet: «Jeg er kapitalist, men jeg skjønner ikke logikken.» Han tilføyde at han ikke forstår iveren etter å avvikle statlig eierskap for å investere på amerikanske børser.

I 2015 forventer staten å få inn i underkant av 15 milliarder kroner i utbytte fra statlig eide selskaper. Dette er viktige inntekter som går direkte inn i statsbudsjettet. Når statlige selskap selges havner pengene fra salget i oljefondet. Der gir de dårligere utbytte og dermed mindre penger til fellesskapet.

En undersøkelse viser at 6 av 10 er mot å selge Flytoget. Det har et resultat før skatt på nær 150 millioner kroner, og er blitt en suksess med landets mest fornøyde kunder tre år på rad. Suksessen skyldes stor statlig innsats med skattebetalernes penger - først ved byggingen og deretter ved sletting av gjeld på 7,4 milliarder. Rødt mener det er feil måte å forvalte statens ressurser på, dersom staten skal bidra med penger når det går dårlig, og så selge til private når det går med overskudd.

- Misbruk av skattebetalernes penger

For å bruke et gammelt FrP-slagord: Dette er misbruk av skattebetalernes penger. Flytoget er et viktig virkemiddel for en helhetlig kollektivtenkning i landets tettest befolkede område. Verken KrF eller Venstre har noe imot salget. De omfavner høyresidens ideologi framfor å vektlegge strategiske og forretningsmessige hensyn til beste for fellesskapet og de reisende.

Konsekvensen av denne politikken er at det blir mindre inntekter til staten etter hvert, og dermed også mindre til fellesskapsløsningene og tjenestene som de fleste av oss er avhengige av. På denne måten selges Norge bit for bit til utenlandsk storkapital, og vi blir prisgitt deres planer og kortsiktige profittjakt