Det er ikke lett  å stå i dette med de begrensete muligheter vi har til å korrigere det som fremstilles. Vi tror imidlertid at de som virkelig kjenner til skolene i Andøy, ikke kjenner seg  igjen i de oppslag vi har blitt presentert for.

Vi har stor forståelse for at ansatte er meget frustrerte og synes at ledelsen ved skolen og den kommunale ledelse ikke har stilt opp for dem. Vi kan bare si at mange har jobbet mye med  disse sakene i lang tid. Vi vil også framover følge opp dette videre.

Det er signalisert oppsigelse og sykemelding fra ansatte som føler at  belastningen i skolehverdagen er blitt for stor. Vi vil sterkt oppfordre dere til å stå på og jobbe sammen. Det er nå skolen og elevene trenger dere!

Vi vil her gi en oppsummering  av sakens hovedinnhold i tre punkter.

1. Fylkesmannens behandling av foreldrenes klage

Et foreldrepar har anket et enkeltvedtak, fattet av rektor, inn for Fylkesmannen (FM). Enkeltvedtaket sier at elevens psykososiale miljø ikke er ivaretatt slik kap 9A i Opplærings-loven krever p g a eleven har vært krenket av medelever.  Det sier også FM i første avsnitt i sitt vedtak, men FM føyer til at også en navngitt lærer har krenket eleven. Det har ikke rektor funnet grunnlag for å si i sitt enkeltvedtak. FM sier imidlertid: Vi finner det overveiende sannsynlig at denne læreren ved minst en anledning har snakket til eleven i en negativ tone, og handlet i strid med retningslinjene som var lagt. Ut fra dette gir FM foreldrene rett i sin klage knyttet til denne læreren. Det er, og skal være, slik at det er elevenes subjektive opplevelse som skal ligge til grunn for å utløse et enkeltvedtak. Så skal dette undersøkes nærmere og eventuelt følges opp med egnede tiltak for å endre på dette.

I andre avsnitt i vedtaket sier FM at foreldrene ikke får medhold i at ansatte eller administrasjonen har sviktet i den handlingsplikt de har etter § 9A-3 andre ledd. Skolen har altså gjort enkeltvedtak og skissert tiltak for løsninger, slik Opplæringsloven krever.

I tredje avsnitt sier FM at de ikke anser tiltakene i enkeltvedtaket som egnet og tilstrekkelige for å ivareta elevens rett til et godt psykososialt  miljø og foretar en analyse av de 14 tiltakene som rektor har sagt skolen vil gjennomføre.  FM konkluderer med at de enkelte tiltak isolert sett er egnet til å ivareta elevens rett til et godt psykososialt miljø etter Opplæringslovens § 9a-1. Vi finner likevel at tiltakene samlet sett er utilstrekkelig til å ivareta elevens rett.

Faglig sett mener vi at de tiltakene som er skissert er meget gode tiltak. Det gjelder både om vi ser tiltakene hver for seg, eller vi ser dem samlet. Vi vurderer tiltakene som godt egnet for å hjelpe enkeltelever, grupper av elever og klassen samlet. Vi godtar selvfølgelig det FM sier og vil handle ut fra det. Vi understreker også at grunnskolen i Andøy og vi i administrasjonen, tar mobbing og krenkelser på alvor og vet hvor viktig et godt psykososialt miljø er. Mobbing og krenkelser i skolehverdagen greier vi ikke helt å bekjempe, men vi skal alle anstrenge oss til det ytterste for å ha det som et mål. En mobbesak er en sak for mye.

2. Statsadvokatens foretaksforelegg på 25 000 kr.

Dette har blitt vinklet slik at statsadvokaten har skjerpet FM sitt vedtak og at hendelsen og svikten fra kommunens side, er mer alvorlig enn FM sitt vedtak i klagesaken tilsier. Det er feil. Statsadvokaten har vurdert FM sin behandling og funnet at i og med at FM har påpekt brudd på Opplæringsloven, så ønsker statsadvokaten å benytte sin anledning til å bøtelegge kommunen for slikt brudd. Dette gis som en bot til foretaket (kommunen) fordi ingen enkeltpersoner kan straffes for overtredelsen. I motsetning til FM, så kan statsadvokaten utferdige bot og benytter sin mulighet for å gjøre det.

Administrasjon vurderte forelegget nøye og endte opp med det råd til formannskapet at  ut fra en totalvurdering - ikke minst av hensyn til eleven det gjelder - burde vi vedta forelegget. Det motsatte ville medføre en rettssak, som ville være uheldig for mange parter.

3. Familie flyttet fra kommunen p g a mobbing av barna.

Den saken kjente vi ikke til før den ble presentert i Nordlandssendinga. Vi har undersøkt saken med skolen, og ser at framstillingen ikke stemmer med virkeligheten og den har flere faktafeil. Det har vi bedt NRK/Nordland om å få frem.

Det er svært leit at kommunen og skolen blir framstilt i media på denne måten uten at NRK kontakter oss om sakens innhold, slik at vi kunne komme med tilsvar og kommentarer.

Denne mediadekningen har vært lite hyggelige og svært belastende for mange, ikke minst for de ansatte ved Andenes skole.  Det er en stor belastning for ansatte som opplever at enkeltpersoner (noen anonymt) jobber mot skolen i ulike media.  Det må likevel ikke få utvikle mismot og redusert arbeidsglede. Vi bør heller bruke det som motivasjon til å gjøre en enda bedre innsats og vise til enda bedre resultater framover både faglig og psykososialt.

De neste 2-3 årene skal de kommunale grunnskolene i Andøy være med i to prosjekter:

1. Læringsmiljøprosjektet som skal ha fokus på godt og trygt skolemiljø og læringsmiljø.

2. Ungdomstrinn i utvikling (UiU) som skal ha fokus på klasseledelse og lesing/regning.

Disse to prosjektene skal elever, foreldre og politisk nivå bli orientert godt om på ulike måter. Gjennom deltakelse her tror vi at våre skoler kan få et løft. Vi håper at vi kan gå inn i  begge prosjekter med et klart mål: Vi skal gjøre skolene  enda bedre!

Vi, og mange med oss, har stor tillit til de ansatte ved Andenes skole og i skoleverket for øvrig.

Vi får ta med oss det som er hendt, reflektere over hva vi kunne gjort annerledes og så se framover. Vårt utgangspunkt er ikke at vi er dårlige (nasjonale prøver og elevundersøkelser indikerer ikke det), men vi trenger ikke å være dårlige fordi om vi ønsker å bli bedre! Vi kan lykkes godt om elever, foreldre, lærere og andre ansatte jobber sammen i disse prosjektene.