I eventyret om keiserens nye klær så keiseren på seg selv som den mest velkledde av alle. Egentlig var han naken!

Kan det være en parallell til keiseren og hans klær og Sortland kommune og trafikksikkerheten?

Foreldre i Lykkentreff barnehage har merka seg at Sortland kommune er stolt over at kommunen er nominert til pris som trafikksikker kommune.

Vi er kjent med at alle barnehager i Sortland er godkjent som trafikksikre barnehager. Denne godkjenninga dreier seg om barnehagenes rutiner og pedagogiske opplegg for å utvikle barnas holdninger og god trafikkskikk.

At barnehagene gjør dette arbeidet betyr ikke at barnehagene i Sortland er reelt trafikksikre.

Trafikkfarlige forhold rundt Vestmarka barnehage er belyst i oppslag i pressa før påske. Situasjonen rundt Lykkentreff barnehage er like dårlig.

I en spørreundersøkelse foretatt blant foreldrene i Lykkentreff barnehage opplever 67% at de opplever trafikksikkerheten rundt barnehagen som dårlig.

Dersom man definerer nærområdet til barnehagen avgrenset mot sør til Kjempenhøy, mot nord til Nordre Frydenlund alle` og Vesterålsgata  mot vest, er status:

  • Ingen oppmerkede fotgjengerfelt. I spørreundersøkelsen vurderer 100%  av foreldrene denne situasjonen som dårlig.

  • Ingen belysning i området nord for barnehagen. I spørreundersøkelsen vurderer 60%  av foreldrene denne situasjonen som dårlig

  • Ingen gangvei/fortau langs Kjempenhøy. Delvis fortau i Strandgata fra Kjempenhøy til Nordre Frydenlund alle. Fortau er på «motsatt side» i forhold til barnehagen. Fra barnehagen og nordover er områder med fortau «brutt opp» med områder som brukes til parkering (foran Bowlingen ). For å ta seg fram i området må man derfor gå i kjørebane. I spørreundersøkelsen vurderer 59%  av foreldrene denne situasjonen som dårlig.

  • Området rundt barnehagen er skilta med varselsskilt «barnehage» på et sted.

For barnehagens personale og barn er situasjonen rundt barnehagen er ei utfordring når de skal bevege seg utenom barnehagens område. Det er vanskelig å lære barna god trafikkskikk når de mest elementære forhold som gangfelt, fortau og belysning mangler.

For foreldre som henter og bringer barn er situasjonen utfordrende og risikofylt både for de som kjører og de som går, sykler eller bruker spark.

Om Sortland kommune skal bli tatt på alvor som trafikksikker kommune, må det gjøres en betydelig innsats.

Foreløpig framstår situasjonen som komisk: er det slik at man satser som keiseren i eventyret: bare man sier noe høyt nok og nok antall ganger, så blir virkeligheta slik man ønsker?