De fire ikke-sosialistiske partiene ble i mai enige om rammeverket for de fremtidige bilavgiftene. Målet er en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark.

Transportsektoren skal være en viktig bidragsyter til det grønne skiftet og at Norge når klimamålene i 2030. Da er de avgjørende at bilavgiftene stimulerer til en grønnere og sikrere bilpark. Det skal lønne seg å velge miljøvennlig. Derfor bruker vi gulrot fremfor pisk til grunn når de nye bilavgiftene utformes.

Med det nye rammeverket vil det samlede avgiftstrykket over tid gå ned. Hovedgrepet er en innretning av avgiftene slik at miljøvennlige biler kommer bedre ut sammenlignet med tilsvarende tradisjonelle biltyper. Vektkomponenten skal reduseres og effektkomponenten fases ut, mens CO2- og NOx-komponenten økes. Det betyr at avgiftene vris fra antall hestekrefter og vekt til klima- og miljøutslipp. Endringene i engangsavgiften vil fases inn gradvis fra 2016.

Elbilene beholder avgiftsfordelene ut 2017, og fritaket for engangsavgift ved kjøp av nullutslippsbiler forlenges til 2020. Videre vurderes det fra 2018 å erstatte dagens momsfritak for nullutslippsbiler med et tilskudd som trappes ned i takt med den teknologiske utviklingen.

Det vil også bli igangsatt en prosess som gir kommunene økt frihet til å bestemme over privilegier som fritak fra parkeringsavgift for nullutslippsbiler, gratis adgang til lading og bruk av kollektivfelt.  Med over 50.000 elbiler på norsk veier, er det hensiktsmessig at lokale myndigheter selv kan vurdere hvorvidt noen fordeler bør videreføres mens andre strammes inn, for eksempel på grunn av redusert fremkommelighet i sentrumsområder eller på lokale veier.

At samarbeidspartene H, FrP, KrF og Venstre nå er enig om viktige prinsipper, gir nødvendig forutsigbarhet for både forbrukere og næringslivet. Vår ambisjon er at Norges skal vise vei i det grønne skiftet. Da må vi også legge til rette for gode miljøvalg i hverdagen.