Den pågående kommune- og regionreformen er i seg sjøl et tilstrekkelig tungt argument mot å flytte ansvaret for skatteinnkrevinga nå. Rekkefølgen blir helt feil hvis vi overfører oppgaver fra kommunene til staten mens vi drøfter hvilke oppgaver kommunene skal ha i et kommune- og regionkart som foreløpig ikke er tegna.

For Venstre er det et godt forvaltningsprinsipp at saksbehandling og avgjørelser skal tas nærmest mulig borgeren. Mange av oss har ikke vært innom et fysisk skattekontor på årevis, og selvsagt skal vi være åpne for fordelene med ny teknologi. Samtidig rammer det skatteyternes rettssikkerhet dersom man mister muligheta til å møte opp på et kontor i sitt nærmiljø for å tale sin sak.

Flere av de som har levert høringssvar til Finansdepartementet har pekt på faren for å miste store skatteinntekter på grunn av tapt lokalkunnskap. Distanse og dårligere kommunikasjon mellom skatteyter og innkrevingsmyndighet kan i verste fall føre til at innkrevingsmyndighetene treffer uriktige avgjørelser. Språkvansker overkommes lettest i direkte dialog; forholdet til enkeltpersoner med betalingsproblemer krever lokal kunnskap i innfordringsarbeidet – alt dette styrker argumentet for nærhet mellom saksbehandler og skatteyter.

Faren for tapte skatteinntekter og skatteyternes svekka rettssikkerhet punkterer påstanden om at det fins en effektiviseringsgevinst i storstilt sentralisering. Kampen mot svart arbeid og skatteunndragelser er et annet tungt argument mot sentralisering. Hvilken effekt vil dramatisk reduksjon i antall skattekontor få i kampen mot svart arbeid? Lokalkunnskap og nærhet har forebyggende effekt. Hva skjer med kvaliteten og frekvensen i kontrollene hvis kontrolløren fjerner seg fra de som skal kontrolleres?

Selvsagt skal man ikke motsette seg effektivisering av offentlig byråkrati, men det er viktig å påpeke at i denne saken er det noen vinnere – de kommunene som beholder skatteinnkrevingskontor og får tilført nye arbeidsplasser – og fryktelig mange tapere.

Det dreier seg om omfattende tap av kompetansearbeidsplasser i kommunene dersom forslaget går gjennom i Stortinget. I høringssvaret fra Juristforbundet kommenteres effekten av ei eventuell omlegging sånn. «En reduksjon fra 288 til 27 kontorer innebærer en massiv sentralisering. Med denne reform vil 261 kommuner fratas kompetanse, arbeidsplasser og ikke minst et viktig ansvar som de i dag forvalter på en fremragende måte.» Venstre mener at staten, som landets største arbeidsgiver, har særlig ansvar for å legge kompetansearbeidsplasser ut til distriktene. I tillegg ønsker vi flere oppgaver lagt til de framtidige kommunene og regionene.

Dagens kommunale skatteinnkreverløsning gir gode resultat og framstår som ei effektiv løsning. Vi frykter at den foreslåtte endringa, med stramt skissert tidsramme, betyr risiko for tapt skatteinngang - altså et tap for fellesskapet, svekka kommunikasjon mellom skatteyter og skattemyndighet og tapt kompetanse i mange kommuner. Sammen med Venstres ordførere og varaordførere, lokallag og andre fylkeslag jobber Nordland Venstre for at Venstres stortingsgruppe sammen med KrF sørger for at forslaget om statliggjøring av skatteinnkrevinga ikke blir vedtatt av Stortinget.

- Arne Ivar Mikalsen, Anja Johansen og May Valle, toppkandidater for Nordland Venstre til fylkestingsvalget