Det sies mye rart om ladbare biler/elbiler. En av vinklingene er at de ikke er miljø og klimavennlige. At det er bedre og ta buss og sykle er det ingen tvil om. Men for store deler av Norge, som ikke er en del av en større byregion, er en eller annen type form for bil til tider et nødvendig transportmiddel. Det er mange agendaer der ute. Uansett hva som skrives og sies negativt om elbiler er følgende allikevel fakta.

Elbilen bruker 50 - 60% mindre energi sammenlignet med en vanlig bensin/diesel bil.

Det er fordi mesteparten av energien til en elbil går til framdrift av bilen, mens en bensin/diesel produserer mer varme enn faktisk fremdrift.

Elbilens motor er uhyre enkel i forhold til en bensin/dieselbil. I prinsippet er elbilens motor lik den motoren du finner på en bilbanebil - få beveglige deler og nærmest uslitelig. I motsetning til en moderne bensin/diesel bil med mye følere/elektronikk og enormt med deler i selve motoren.

Det er billigere å kjøre elbil. Det koster i dag 1 kr pr. mil å kjøre en elbil på størrelse med Toyota Yaris. I tillegg er servicebehovet på en elbil ca halvparten av en bensin/diesel bil. Med svært fordelaktige ordninger som momsfritak får du en billig bil for pengene -både på innkjøp og ikke minst i bruk.

Uansett om en ønsker å være miljøvennlig eller ikke, vil elbilen være et svært godt alternativ for mange fremover. Hver fjerde bil som selges i Norge i dag er en elbil. Den største grunnen til det er at det er mange fornøyde kunder.

Vesterålen er som skapt for elbiler. Flatt, mange mindre byer og tettsteder med ikke alt for lange avstander i mellom. Ikke så beinkaldt om vinteren og passe varmt om sommeren for en elbil.

Miljøpartiet De Grønne i Andøy ønsker en satsing på utvikling av et nettverk av hurtigladere i Vesterålen, slik at terskelen for å eie elbil i Andøy og Vesterålen blir enda lavere. I tillegg til å utløse nasjonale og regionale midler vil vi bruke Andøy kommunes eierskap i Andøy Energi for å få dette til.

Tenkt Nytt. Stem Grønt.