Sjømatmeldingen som Stortinget behandlet i 2013 handler om hvordan Norge kan utvikle sin posisjon som sjømatnasjon.

Meldingens og et samlet Stortings visjon er at Norge skal være verdens fremste sjømatnasjon.

Meldingen peker på utviklingstrekk og et økonomisk omsetningspotensial i de marine næringene som er beregnet til 550 milliarder kroner i 2050 mot dagens ca. 90 milliarder kroner.

Bakgrunnen for enigheten om et så formidabelt mål for økt verdiskaping finnes i flere sentrale rapporter, stortingsmeldinger og strategier som peker på den industrielle styrken og vekstpotensialet i de marine næringene.

Selv om vi kan og skal glede oss over historisk høye tall for eksport av norsk sjømat og økt verdiskaping,  har sjømatnæringen i  likhet med mange andre næringer hatt en nedgang i sysselsettingen.

Summen av sysselsettingen i de tre viktigste delene av sjømatnæringen har sunket med ca. 13 000 personer fra 1985 til 2011.

Dette er bl.a. et resultat av at konkurranseutsatte næringer som opererer i et globalt marked må være basert på lønnsom drift.

Skal målsettingen i Sjømatmeldingen oppnås med økt lokal sysselsetting som resultat, kan det ikke bare legges til rette for bedriftsetableringer i sentrale strøk og regionale senter, men også for bedrifter som velger lokalisering andre steder.

Den planlagte investeringen i Andenes Havn må sees i dette perspektivet. Når det i Nasjonal Transportplan for perioden 2014-2023 er "avsatt" hele 510 mill kroner til investeringer i Andenes Havn, viser det  hvor stort potensial myndighetene ser i denne fiskerihavna.

Selv om prosjektet er kommet langt i den forstand at forprosjektet er ferdigstilt og at man dermed kan prioritere prosjektet i neste handlingsplanperiode, er det viktig å presisere at gjennomføring av tiltak i Nasjonal Transportplan er avhengig av at Stortinget vedtar bevilgninger til tiltaket i de årlige budsjettene.

Jeg er ikke i tvil om at både regjering og Storting  i de kommende års budsjetter vil gjøre nødvendige bevilgningsvedtak for gjennomføring av investeringen i Andenes havn.

Andøy kommunes oppgave i årene fremover må og skal være å følge prosjektet opp for å sikre at vedtak om bevilgninger blir gjort.

I tillegg til et politisk arbeid opp mot regionale og sentrale myndigheter, vil også promotering av prosjektets muligheter ovenfor lokalt, regionalt og eksternt næringsliv være viktig.

Når nye Andenes Havn er ferdig om noen år, vil havna fremstå med en infrastruktur som i vesentlig grad vil kunne bidra til å oppnå målsettingen i Sjømatmeldingen om økt verdiskaping og økt lokal sysselsetting.