Avtalen ble klar etter en internasjonal anbudskonkurranse. Avtalen med verftet i Rissa i Sør-Trøndelag har en verdi på rundt 550 millioner kroner.

– Vi er glade for at et norsk verft var mest konkurransedyktig blant mange sterke tilbydere. Dette blir et framtidsrettet samarbeid mellom reiselivet og en verftsindustri som tradisjonelt har vært veldig avhengig av aktiviteten i olje- og gass-sektoren, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Les også: Totalforvandler Hurtigruteskipene

Stor investering

Ombyggingen til nye romløsninger og nytt interiør på de fire skipene blir den største investeringen om bord på hurtigruteskipene noensinne. Den omfatter restauranter, kafeer, lugarer, panoramasalonger og øvrige fellesarealer. Det har vært stor internasjonal interesse rundt oppdraget.

Også det nye skipet MS Spitsbergen skal totalfornyes innvendig, i tillegg til å gjennomgå en omfattende ombygging for seiling under polare forhold.Etter en omfattende snuoperasjon av Hurtigruten som selskap og reiselivsprodukt, er vi nå i en posisjon til å investere. Flåtefornyelsen sikrer at Hurtigruten forblir verdensledende innen bærekraftig opplevelsesreiseliv langs norskekysten og i arktiske farvann, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Starter over nyttår

Oppgraderingen starter over nyttår og skal sluttføres i løpet av 2016. Det første skipet som bygges om er MS Polarlys. Deretter følger MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Nordnorge. Det nye skipet MS Spitsbergen er ferdig ombygd våren 2016.

Flere hurtigruteskip er tidligere bygd ved Fosen, senest MS Midnatsol (2003) og MS Trollfjord (2002).

Skipene vil være ute av rute i forbindelse med verftsopphold på Fosen Yard følgende datoer:MS Polarlys - 11.01.16-02.02.16MS Kong Harald - 16.01.16-07.02.16MS Nordkapp - 26.03.16-19.04.16MS Nordnorge - 28.10.16-18.11.16

I tillegg til fornyingsprogrammene, vil det parallelt gjennomføres periodisk vedlikehold av skipene slik at gjesteopplevelsen påvirkes minst mulig.