Det hele handler om NM i frukt og grønt.

Bakgrunnen for dette norgesmesterskapet er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt ved at de får inspirasjon når de handler i butikken.

Les også: Sortlandsbedrift kan bli kåret til beste firmanavn

– Påvirkningskraft

Prosjektlederen vil at konkurransen bidrar til sunnere forbrukere.

– Håpet er at det gjør at kjedene og butikkene ser hvilken stor påvirkningskraft de har når det gjelder å få det norske folk til å spise fem om dagen, og at det frister forbrukerne til å kjøpe mer frukt og grønt, sier prosjektleder for konkurransen, Julie Langseth.

Mens Coop Prix Lødingen stiller i klassen «superetter», er Coop Obs! Harstad i åpen klasse, fordi dette er den butikken i nord med høyeste frukt- og grøntandel.

Les også: Øl-konsept i stampe

«Spurtpriser»

Spurtprisene måler salg av ulike varer i avgrensede tidsrom. Det er butikken med høyest salg av en bestemt vare basert på andel av total frukt- og grøntomsetning, som vinner.

Dette er separate priser og de fem vinnerne vil kvalifisere seg til finalen, samt motta diplom og pokal.

Les også: – Forby destruering av usolgte matvarer

Finalen

Etter den innledende runden står det igjen 23 finalister. Disse vil bli vurdert etter salgsfremmende tiltak, miljøfaktorer som prisinfo, merking av opprinnelsesland og tilgjengelig betjening og smaksprøver, produktsituasjon, kvalitet og omsetningsandel.

Til slutt vil fire butikker, én innenfor hver hovedkategori, samt åpen klasse, bli kåret som vinnere av konkurransen.

Vinnerne av NM i frukt og grønt 2015 vil få diplom og pokal, samt anledning til å sende en medarbeider fra butikken på en «grønn» studietur til utlandet.