– Lykkes vi med dette prosjektet vil vi bringe havbruksnæringen et stort sprang fremover, særlig når det gjelder forurensing, sier administrerende direktør i Nordlaks, Inge Berg, til VOL.

Nordlaks har utviklet et anlegg som kan ligge offshore i områder som per i dag ikke kan brukes til oppdrett. Konstruksjonen har fått navnet «Havfarmen» og er laget for å løse næringas utfordringer med lakselus, miljø og areal.

– Dette er et semilukket oppdrettsanlegg, men alle de tekniske løsninge ligger tett opp til et skip, forteller Berg.

Tett samarbeid

– Teknologiutviklingen kan bli gjort mulig gjennom regjerningens åpning for tildeling av utviklingstillatelser. Søknaden er allerede sendt inn og Nordlaks håper å få muligheten til å realisere prosjektet med flere slik anlegg, sier Berg.

Havfarmen er et resultat av tett samarbeid blant annet med NSK Ship Design, tidligere Nordnorsk Skipskonsult.

Mye større enn Hurtigruten

Det 430 meter lange og 54 meter breie »skipet», skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien.  Havfarmen er tre ganger lengre enn de største hurtigruteskipene og vil koste opp mot 700 millioner kroner.

At anlegget ligger på svai, betyr at spredearealet for næringssaltene blir 27 ganger større enn det er for tradisjonelle anlegg.

Havfarmen blir som ei stålramme med seks firkantede merder som er 50 ganger 50 meter. Nøtene vil være opp til 60 meter dype, dette vil gi anlegget en kapasitet på 10.000 tonn laks – over 2 millioner fisk. Til sammenligning slakter Nordlaks årlig rundt 70.000 tonn på sitt slakteri på Børøya i Hadsel.

Revolusjonere

Havfarmen kan gi uante muligheter for Nordlaks, som håper at den kan bidra til å revolusjonere norsk havbruk

– Får vi muligheten, kan Nordlaks bidra til å utvikle havbruksnæringa for fremtiden på en helt ny og bærekraftig måte. At vi kan gjøre slike ting i vår region er helt fantastisk. Det har vært et veldig artig prosjekt å jobbe med, slår Inge Berg fast.