– Det er mye styr for tiden. Jeg føler det er mer og mer som skjer for hver gang jeg gir ut plate. Men det er kult at det er interesse for det jeg gjør.

Sivert Høyem gir fredag ut sitt sjette album, «Lioness», nøyaktig én uke etter at han fylte 40 år.

Les Vols anmeldelse av Lioness her.

– Jeg er veldig spent. Det har allerede kommet anmeldelser i Tyskland og Nederland som har vært positive. Det har jeg fått med meg, selv om jeg ikke forstår så mye av de to språkene.

Det sier sortlendingen til VOL før de norske anmeldelsene begynner å strømme på.

13. februar spiller Høyem i et for lengst utsolgt Oslo spektrum, før han avslutter den lille norgesturneen med konserter på Sortland og Harstad 27. og 28. desember.

– Det er fullt opp med intervjuer de neste ukene. Men vi får tid til øving før turneen også, forsikrer han.

Les også: Sivert Høyem-single er sluppet

«B-menneskelig»

Som artist Tom Roger Aadland påpeker i albumbeskrivelsen, «Lioness» er fylt av natt, søvn og drømmer.

I åpningssporet «Sleepwalking Man» synger blant annet Høyem «we’re better when we’re fast asleep».

I låta «My Thieving Heart» synger han «waking up too soon/the pale blue light of your hotel room», i «V-O-I-D» synger han «Let me sleep and wake me never», før han avslutter med sporet «Silences» og slår fast at «the night is my favorite time of day».

– Er dette et «B-menneskelig» album?

– Ja, det kan du si. Nord, natt og mørke har vært ord og bilder som har gått igjen i tekstene mine siden begynnelsen. Hvorfor det er slik, vet jeg egentlig ikke, men det er også de preferansene jeg har som lytter. På denne skiva ble det ganske gjennomgående i alle sangene, men det var aldri bevisst. Jeg tenkte ikke en gang over det før albumet var ferdig innspilt.

Men han sier likevel at han i lydbildet sitt vil fange lytteren med følelsen av natt.

– Jeg prøver å etterstrebe en slags nattstemning i musikken min. I store deler av karrieren min har jeg jobba mye på natta. Jeg liker roen og fokuset man får om natta. Og ja, jeg er nok et B-menneske.

«Bowiesk» spor

Og det er ikke bare natt det låter. Spesielt sangen «V-O-I-D» blir av Tom Roger Aadland beskrevet som David Bowie-inspirert, selv om det ikke var noen intensjon fra Høyems side:

– Nei, men jeg kan høre spor av Lou Reeds album «Transformer», som jo er produsert av David Bowie. Og det er også jeg som har korstemmen på låta, en korstemme som dras i retning av en «glamrockfeeling». Så jeg kan skjønne at det kan høres Bowie-inspirert ut.

Og han tar uansett ikke det som en fornærmelse.

Sivert Høyem var en av mange som hyllet David Bowie etter at han døde.

– Jeg vokste opp med musikken til Bowie. De senere årene har jeg fokusert mer på det han har produsert, som flere av soloskivene til Iggy Pop og nevnte «Transformer» av Lou Reed.

Men nå, etter at Bowie døde, har Høyem hørt mye på Bowies egne musikk.

– Som mange andre har jeg fordypet meg mer i Bowie den siste tiden, og jeg blir slått i bakken av hvor altomfattende han var som artist, og hvor stor innflytelse han har hatt på så mange.

Legender i etterarbeidet

Via både Bowie og Høyem kommer vi også til legenden som har mastret Høyems nye album.

Greg Calbi har mastret over 7.500 album gjennom sin lange karriere.

Ikke bare David Bowies «Young Americans», men også andre store album som Bob Dylans «Blood on the Tracks», Bruce Springsteens «Born to Run», John Lennons «Walls and Bridges», Paul McCartneys «Flaming Pie» – og Sivert Høyems «Lioness».

– Han er en skikkelig legende. Det er også Tchad Blake, som har mikset albumet. Jeg var så heldig å bli kjent med Blake da han mikset den første soloplaten min, og han har jeg klart å holde kontakten med. Han er helt fantastisk.

– Så det skal ikke stå på lydkvaliteten når lytterne setter på albumet?

– Nei, det er en veldig bra produksjon. Og samtidig høres det ikke for polert ut på noen måte.

Se også: Høyem med ny musikkvideo

Mange på scenen

På den nært forestående norgesturneen skal Høyem ha med sitt faste band, en strykekvartett og Ålesund-artisten Hilde Marie Kjersem, også kjent som Marie Munroe.

Høyem synger duett med sistnevnte på sangen «My Thieving Heart».

– Hun skal være en slags «special guest» på showene. Vi blir vel ti på scenen på det meste, og det er mange flere enn det har vært på de forrige turneene. Dette blir den største, mest omfattende og velproduserte turneen jeg har hatt som soloartist. Jeg kjenner på meg at dette blir et steg opp for meg, sier Høyem.

Europa-turné

Og etter albumslippet og norgesturneen skal ikke Høyem ta ferie.

Han skal på utenlandsturné fra mars, først i Mellom-Europa og Hellas, og deretter i Skandinavia.

Og i sommer blir det festivalkonserter tilbake i Norge.

– Jeg har også forberedt meg på å turnere videre utover høsten, sier Høyem.

– Hvordan forbereder man seg på det?

– Det er å ha fullt fokus på det man skal prestere på scenen. Man vet veldig lite på forhånd, hver turné har sine særegne vibber. Det er bare å øve og øve. Men det er alltid en nytelse å være på veien. Jeg gleder meg, sier Sivert Høyem.

Her er sporene på «Lioness»:

  • Sleepwalking Man

  • Fool to Your Crown

  • Lioness

  • It Belongs to Me

  • My Thieving Heart (med Marie Munroe)

  • V-O-I-D

  • The Boss Bossa Nova

  • Oh, Spider

  • The Riviera of Hades

  • Silences