- Jeg er helt sikker på at den vil komme frem mot 2019. Det er fortsatt tidlig. Det er ikke slik at alle anløp er skrevet i stein, vi må ha et fornuftig tilbud som er tilpasset de behovene som befolkningen langs kysten har, sier leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Nikolai Astrup til NRK Nordland.

Uttalelsen kommer etter at tidligere strategidirektør i Hurtigruten, Steinar Sæterdal, skrev en kronikk i nettavisen nord24. Der uttrykker han bekymring for hva som kan skje dersom Hurtigruten ikke lenger er interessert i å drifte ruten fra Bergen til Kirkenes.

I kronikken skriver Sæterdal blant annet at dersom nye aktører skal konkurrere, må det trolig bygges nye fartøy, som kan være en tidkrevende prosess:  «Etter det jeg erfarer er ikke forberedelsene til et nytt anbud, startet i departementet. Det er bare 3,5 år igjen til dagens kontrakt utløper, en kan dermed trygt slå fast at tiden allerede begynner å bli knapp.», skriver han blant annet i kronikken.

Anne-Marit Bjørnflaten, som er kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, sier til Nord24 at de fortsatt vil samarbeide med samferdselsdepartementet om rutedriften og at de håper på ny kontrakt med Staten.