Hurtigruten signerer en intensjonsavtale med Kleven, som er landets største norskeide skipsbyggingskonsern.
– En milepæl
Avtalen innebærer bygging av inntil fire toppmoderne ekspedisjonsskip til Hurtigruten, og det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018, skriver Hurtigruten i en pressemelding.
– Det er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
– Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden.
Les også: Uønskede bilder blir med Hurtigruta videre
Jubel på Sunnmøre
Også på Klevens hovedbase i Ulsteinvik i Møre og Romsdal er det nok jubel over avtalen i dag.
– Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Kleven-direktør Ståle Rasmussen.
Les også: Resultatet kan bli at utenlandske eiere seiler vekk med noe av det norskeste av et norske
– I miljøfront
Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer, melder Hurtigrute-sjefen.
– Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.
De nye skipene skal ifølge Hurtigruten spesialtilpasses for opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan også seile langs norskekysten.
Slik blir skipene
Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann
Tilpasset også den norske kystruten
Antall passasjerer: rundt 600
Antall lugarer: rundt 300
Dimensjoner (ytre): lengde 140 meter, bredde 23 meter, høyde 29 meter
Dyptgående: 5,3 meter
Levering: Første skip juni 2018, andre skip juni 2019
Isforsterket skrog