Hurtigruten signerer en intensjonsavtale med Kleven, som er landets største norskeide skipsbyggingskonsern.

– En milepæl

Avtalen innebærer bygging av inntil fire toppmoderne ekspedisjonsskip til Hurtigruten, og det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

– Det er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

– Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden.

Les også: Uønskede bilder blir med Hurtigruta videre

Jubel på Sunnmøre

Også på Klevens hovedbase i Ulsteinvik i Møre og Romsdal er det nok jubel over avtalen i dag.

– Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Kleven-direktør Ståle Rasmussen.

Les også: Resultatet kan bli at utenlandske eiere seiler vekk med noe av det norskeste av et norske

– I miljøfront

Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer, melder Hurtigrute-sjefen.

– Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.

De nye skipene skal ifølge Hurtigruten spesialtilpasses for opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan også seile langs norskekysten.

Slik blir skipene

  • Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann

  • Tilpasset også den norske kystruten

  • Antall passasjerer: rundt 600

  • Antall lugarer: rundt 300

  • Dimensjoner (ytre): lengde 140 meter, bredde 23 meter, høyde 29 meter

  • Dyptgående: 5,3 meter

  • Levering: Første skip juni 2018, andre skip juni 2019

  • Isforsterket skrog