Rundt halvparten av de 320.000 som må levere selvangivelse for næringsdrivende, har allerede levert. De som ikke er ferdige ennå må levere i Altinn senest midnatt tirsdag 31. mai, melder Skatteetaten i en pressemelding.

Pliktig vedlegg

Fra i år må alle næringsdrivende levere selvangivelse med pliktige vedlegg elektronisk til Skatteetaten.

Næringsdrivende må også huske å levere selvangivelsen, selv om de ikke har endringer.

Det såkalte leveringsfritaket som gjelder for personlige skattytere og pensjonister, gjelder nemlig ikke for næringsdrivende.

– De aller fleste har levert elektronisk i mange år allerede, men overgangen til elektronisk levering er en utfordring for noen. Vi ønsker å gi god informasjon og veiledning spesielt for disse via nett og telefon, sier Mariken Holter, kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten.

– Ikke alle er klar over at de har mottatt selvangivelse for næringsdrivende. Eksempelvis kan man ha gått fra å ha drevet egen virksomhet til å bli lønnsmottaker. Dersom du har fått selvangivelsen for næringsdrivende må du logge inn i Altinn og levere den, sier Holter.

– Må gjøre det lett

Skatteetaten lanserte i år en ny løsning for de som driver egen bedrift og gjør rapporteringen selv, "Næringsrapport skatt".

Denne tjenesten kan brukes av små aksjeselskaper og enkeltpersonforetak som ikke leverer via fagsystemer, og vil spare mye tid og hodebry for de fleste som driver for seg selv.

– Næringsdrivende er pålagt å rapportere sine skatteforhold elektronisk. Da er det rett og rimelig at vi gjør det lett å gjøre det rett, sier Mariken Holter.

Enkeltpersonforetak må fortsette til selvangivelsen etter at Næringsrapport skatt er fylt ut for å korrigere personlige tall og sende inn. Aksjeselskap er ferdige med innsendingen når de har levert Næringsrapport skatt.