Bare 20 kommuner i Norge har informasjon om SFO-brukerundersøkelser på nettsidene sine, viser en test fra Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet frykter at kommunene har lite kjennskap til kvalitet og brukertilfredsheten ved egne SFO-tilbud.

– Ingen av kommunene i Vesterålen er av de 20 kommunene som har slik informajsjon på nettsidene sine, opplyser kommunikasjonsrådgiver Øyvind H. Kaldestad i Forbrukerrådet til VOL.

– Blir ikke utført

Forbrukerrådet har gjennomgått nettsidene til alle landets kommuner og blant annet kartlagt om eventuelle SFO-brukerundersøkelser er tilgjengelige.

Kun på 20 kommunesider fant Forbrukerrådet informasjon om slike undersøkelser, og bare 13 kommuner hadde publisert undersøkelser, ifølge pressemeldingen.

– Når nesten ingen kommuner har informasjon om brukernes tilfredshet med SFO-tilbudet, er det nærliggende å tro at disse i liten grad blir utført, eventuelt at de fort havner i skuffen, sier fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet.

Les også: Vedtok SFO-satser

Har vansker med testen

I en tilsvarende test i 2013 spurte Forbrukerrådet også om disse undersøkelsene ble gjennomført. Da kom det frem at kun én av tre faktisk gjorde dette.

93 kommuner med innbyggertall under 2.000 er utelatt fra testen.

Tidligere erfaringer viser ifølge Forbrukerrådet at disse kommunene har vansker med å gjennomføre anonyme undersøkelser som følge av lavt antall respondenter.

Les også: Tre valg i SFO

Liten innsikt i egne tjenester

– At så få kommuner ikke gjennomfører brukerundersøkelser, betyr ikke det at kvalitetene er lav, men at man ikke faktisk vet hvordan det er stilt. Skolebarn og foreldre fortjener bedre enn dette, sier Anne Kristin Vie.

– Det stilles krav ned til den minste detalj for skole og barnehage. Da er det underlig at vi vet så lite om hva som skjer i SFO. Den betalte «skolefritiden» ser ofte ut til å bli glemt.

Forbrukerrådet har tidligere bedt Kunnskapsdepartementet sørge for at alle kommuner gjør slike kvalitetsundersøkelser og at det stilles kvalitetskrav.

Les også: Spørsmålene til barna var ledende og pressende

For lite informasjon om SFO

Forbrukerrådet har også undersøkt i hvilken grad kommunene har informasjon om priser, åpningstider og klagemuligheter. Også her er det for dårlig stilt.

Hos tre av ti kommuner fant Forbrukerrådet verken prisinformasjon eller åpningstider for SFO.  Seks av ti nettsider manglet informasjon om hvordan man eventuelt kan klage.

– Dette er opplagt informasjon man forventer å finne på kommunens nettsider. Her er det rett og slett bare å svinge seg rundt å få det på plass, sier Anne Kristin Vie.

Forbrukerrådet har også testet kommunene på en rekke andre områder. Funnene blir lansert 2. juni. Vinner-kommunene vil delta under fremleggelsen av funnene.