Tirsdag formiddag møtte regionvegsjef Torbjørn Naimak på dialogmøte i Hurtigrutens Hus på Stokmarknes. Møtet var innkalt av Statens vegvesen. I forkant av møtet ble det meldt at elleve ordførere fra Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms hadde sagt at de ville være til stede på dette første dialogmøtet. I tillegg ble det meldt at rådmenn og representanter for fylkeskommunen, fylkesmannen, regionråd, Kystverket og Avinor skulle møte.

- Jeg vet ikke hvordan vi skal tolke at det ikke er representanter fra fylkeskommunen og fylkesmannen her, innledet regionvegsjef Torbjørn Naimak. Det ble presisert at fylkeskommunen har fått rikelig med invitasjoner.

Les også: Utredningen er igang

Forhistorie

Naimak orienterte om forhistorien for Konseptvalgutredningen for Hadselfjorden.

KVU-en skal:- Utrede kryssing av Hadselfjroden- Se hele transportsystemet i sammenheng- Se på grenseflater mellom transportformene- Se på hvilke regionale virkninger prosjektet kan gi

Naimak påpekte at dagens samfunnsstruktur er formet av tidligere tiders sjøverts transport. De siste tiårenes vegutbygginger har ført til endringer eller behov for endringer, påpekte regionvegsjefen.

Les også: - Løsningen ligger i Hadsel

Lofast

Regionvegsjefen forklarte hvordan vegen fra Fiskebøl til og med Raftsundet var ferdig i 1998. Stortinget vedtok nordre trase via Gullesfjorden i 1998. Byggingen av Lofast ble ikke gjenopptatt før 2003, og vegen ble åpnet i 2007. Man åpnet imidlertid for å få utredet Hadselfjorden ved en senere anledning. Og den anledningen er altså nå kommet.

- Det er en vesentlig ting som har skjedd med tunnelteknologi som har skjedd siden 1997. Man kan ikke operere med så stor stigning som man tillot før, påpekte Naimak. Det betyr maks stigning på fem prosent. Det vil bety lengre tunnel enn tidligere forutsatt. Nå snakker man om 13-15 kilometer, mot tidligere åtte kilometer.

- Som ikke det var nok er det også krav om rømningstunnel. I realiteten betyr det at man må bygge en tunnel ved siden av, påpekte Naimak.

- Man må planlegge for en helt annen tunnel, sier Naimak.

Naimak dro frem et forslag til samfunnsmål for 2060, som handler om å knytte sammen Lofoten og Vesterålen.

I etterkant av Statens vegvesens presentasjon av utredningsprosessen fikk ordførerne i Vesterålen og Lofoten legge frem sine tanker om prosjektet.