– Gjør dere klare. Viking Air flyr snart fra Skagen, er beskjeden Giæver har til vesterålingene som bruker flyplassen.

Lyngsværingen har et fly i bestilling fra Canada, og regner med å ha det i Norge om en måned.

– Det er en Dash 8, altså samme flytype som Widerøe flyr med på kortbanenettet, sier Giæver.

Når han opptar flyvninger fra Skagen er imidlertid usikkert, men han sier det vil skje på kort varsel.

– Jeg kan om så begynne i morgen. Flyet har samme godkjenning som Widerøes fly, så det skulle ikke være noe i veien med en rask oppstart.

Viking Air starter med ett fly, men skal ifølge Giæver ta i bruk flere fly om det viser seg å være lønnsomt.

Flere ruter aktuelle

Viking Air har flere flyplasser under oppsikt for å vurdere lønnsomheten på en eventuell rute.

– All direkteflyvning er billig. Det er mellomlandinger med påfølgende omlastning som koster tid og penger. Ruta mellom Hammerfest og Tromsø er interessant. Det samme er Skagen, Svolvær og Bodø, sier Giæver.

Han nevner også Kirkenes, Vadsø og Alta som mulige lufthavner.

– Kan du gi et anslag på når Viking Air har et tilbud til reisende fra Skagen?

– Når det først skjer, vil det være uten et langt forvarsel. De som tar med seg et norsk flagg på den første turen, skal få rabatt på reisen, sier Giæver og humrer.

Ønsker konkurranse velkommen

Fylkesråd for samferdsel, Willfred Nordlund (Sp), er flittig bruker av Skagen i pendling mellom hjemmet på Sortland og fylkesrådet i Bodø.

– Jeg ønsker flere aktører velkommen til Skagen, sier fylkesråden.

Han ser imidlertid noen ulemper som kan bli en bieffekt av konkurransen.

– Kundegrunnlaget må være godt nok for flere aktører. Vi kan ende opp med færre avganger som er viktige for næringslivet og det offentlige om grunnlaget ikke er godt nok. Målet med økt konkurranse er å gi et bedre tilbud til befolkningen. Fylket har ingen preferanser på hvem som flyr rutene, og jeg ser gjerne at rutene fra Skagen får flere avganger enn i dag, sier Nordlund.