- Det er viktig å begynne med trafikkopplæringen tidlig for å unngå mye fravær på kort tid, sier Stig Ohrvik, daglig leder i Trafikkforum i en pressemelding.

Trafikkforum er en bransjeorganisasjon for trafikklærere i Norge.

Burde vært unntatt

Primært mener trafikkskoleorganisasjonen at trafikkopplæring burde vært unntatt fra fraværsreglene.

- Mange arbeidsgivere forventer at en jobbsøker har førerkort. Å ha førerkort er i dag nærmest en del av allmennutdannelsen, så det er betenkelig at for eksempel politisk arbeid er fritatt fra fraværsgrensen, mens trafikkopplæringen ikke er det, sier Ohrvik.

Kan gå utover trafikksikkerheten

Christian Nordheim, daglig leder ved A1 trafikkskole i Sortland er enig med Trafikkforum i at kjøretimer burde vært unntatt fraværsreglene.- Et resultat av at de regnes med som fravær kan være at kjøretimene må skje på ettermiddagene og i helgene da det ikke er så mye trafikk, sier han.

I følge trafikkforum er de avhengig av at trafikkundervisning foregår på dagtid på hverdager.- En ting er at prisen ville blitt mye høyere dersom vi skulle lagt inn kvelds- og helgetillegg for trafikklærerne. Det viktigste poenget for oss er at eleven må lære å kjøre i normal trafikk. Da må vi faktisk gjennomføre undervisning på dagtid på hverdager, sier Ohrvik.

Nordheim mener også det i ytterste konsekvens kan gå ut over trafikksikkerheten. - Hvis elevene må ha kjøretimer etter en hel skoledag, i tillegg til at det ikke er så mye trafikk på veiene, vil det kunne gå ut over trafikksikkerheten, forteller han.

Rom for skjønn

Fraværsreglene som trår i kraft til høsten gjør at hvis elever har mer enn ti prosent fravær i et fag, vil de som hovedregel ikke få karakter i dette faget.

I følge regjeringen vil rektor kunne bruke skjønn slik at elever i spesielle tilfeller kan ha inntil 15 prosent udokumentert fravær og likevel få karakter.

Mye på kort tid

Når den nye fraværsgrensen blir innført fra høsten kan det bli vanskelig å gjennomføre trafikkopplæring på kort tid uten å få for mye fravær. Trafikkforum mener løsningen er å starte tidligere og ta mer av opplæringen tidlig.- Mange er allerede flinke til å ta kontakt med en trafikkskole tidlig for å lære det aller mest grunnleggende før de betynner å øvelseskjøre hjemme, sier Ohrvik.

Til tross for dette opplyser han om at de ofte ikke kommer tilbake til trafikkskolen før de nærmer seg 18 år. Da skal gjerne mye skje på kort tid.

- Det er ikke det beste utgangspunktet for god læring, og heller ikke det beste utgangspunktet for god mengdetrening. I tillegg vil det å gjennomføre mesteparten av trafikkopplæringen i en kort periode like før man fyller 18 år føre til mye fravær på kort tid, sier han.

En mulig løsning

Nordheim mener at en mulig løsning på problemet kan være å frita de obligatoriske timene for fraværsregelen.- Det obligatoriske glattkjøringskurset foregår jo på bane, og må skje på dagtid. Oppkjøringen skjer også på dagtid, sier han.

Han tror hverken glattkjøringen etter oppkjøringen kommer til å bli tilpasset kveldstid.- Det må jo henge litt sammen, sier han.