Samferdselsdepartementet utlyste i sommer konkurransen om drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge fra april neste år.

Ved fristen onsdag ettermiddag var det kommet inn tilbud fra tre ulike flyselskap, opplyser departementet i en pressmelding. I tillegg til Widerøe, som i dag drifter rutene i nord, er det også kommet inn tilbud fra Danish Air Transport og FlyViktig AS.

– Vi synes det er positivt at flere flyselskaper viser interesse. Beslutning om tildeling vil skje i løpet av høsten, sier statssekretær Tom Cato Karlsen.

Det er snakk om drift av 13 ulike ruteområder i Nord-Norge, i Vesterålen vil det være drift av Andenes-Bodø og Andenes-Tromsø.

– Skal senke prisene betraktelig

VOL har tidligere omtalt FlyViking, selskapet til tidligere Widerøe-pilot Ola Giæver. Han har lagt inn anbud på å få drive kortbanerutene i Lofoten og Finnmark.

– Vi skal ikke kaldkvele Widerøe helt, men vi skal gi dem konkurranse. Folk skal få oppleve et alternativt tilbud. Vi skal senke billettprisene betraktelig, og bli kortbanenes Ryanair, sier Giæver til iTromsø.

FlyViking har ifølge NRK ikke lagt inn anbud på ruter med lange rullebaner, som flygingene fra Andenes, Tromsø og Evenes.

– Widerøe har fått disse fordi de har priset seg ganske lavt. Prisene har vært svært presset på disse rutene gjennom mange år. Her vil vi ikke konkurrere, og det er et strategisk valg. Det kan jo hende at Danish Air har levert anbud her, sier Giæver til NRK.

Han forteller til statskanalen at dersom Danish Air og FlyViking vinner anbud, vil de inngå et samarbeid på teknisk side.

Enerett

– Valg av flyselskap og tildeling av ruter vil skje når tilbudene er gjennomgått og vurdert av Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet. Avinor vil også få anledning til å komme med innspill. Endelig tildelingsbeslutning tas av Samferdselsdepartementet. Vinner av konkurransen vil bli tildelt enerett til regional ruteflygning på det aktuelle ruteområdet(ene), opplyser departementet.

Informasjon om hvilke selskaper som har lagt inn bud på hvilke ruteområder vil fra departementets side ikke bli offentliggjort før en avgjørelse er tatt, dette på grunn av hensyn til statens forhandlingsposisjon.