– Vi er litt usikre på hva som befinner seg under vannflata på de enkelte anleggene. Det er rør av ymse slag, kuler og blåser, som noen steder ligger i en stor vase. Noe kan ha sunket, og vi veit ikke hva som finnes av lause ender, sier regiondirektør i Kystverket, Fridtjof Wangsvik, til Bladet Vesterålen.

Det var Seaworks i Harstad som vant anbudskonkurransen etter at Kystverket bestemte seg for å gjøre noe med skrotet. På åtte dager skal de rekke over mest mulig med MS «Maursund».

Først går ferden til Ingelsfjorden i Hadsel, til et anlegg der. Etter det skal de fjerne blåskjelloppdrett i både Sløverfjorden og Eidsfjorden. Etter de tre anleggene i Vesterålen er planen å fortsette i Lødingen og Vestvågøy.

– For oss er dette et veldig viktig arbeid. De har en kvalitet nå som gjør at de står i fare for å reke av gårde og utgjøre en fare for skipstrafikken om de løsner. Slikt skjer gjerne i dårlig vær, og da utgjør de en risiko som vi ønsker å få eliminert, sier Wangsvik.