Tirsdag skrev Dagens Næringsliv på sine nettsider at Widerøe vurderer å kjøpe ti nye jetfly, blant annet for å utfordre SAS og Norwegian.
Les også: Widerøe vil utfordre SAS og Norwegian
Ifølge artikkelen til Oslo-avisen, var intensjonen med flyinnkjøpene at de skulle anvendes på flere innenriksruter med lavt trafikkgrunnlag.
Har en strategi
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontrakt i Widerøe, Silje Brandvoll, sier til Avisa Nordland at de ikke har planer om å konkurrere med de to nevnte flyselskapene.
- Vi har en strategi, og den holder vi fast ved, sier hun til Avisa Nordland.
Hun sier videre at Widerøe stadig jobber med å finne nye forretningsområder og markedsnisjer som kan bidra til vekst og utvikling.
Les også: Tre flyselskap vil fly i nord
Gode forhandlinger
Ifølge Brandvoll, er Widerøe godt inne i forhandlinger med piloter og ansattegrupper.
- Det er en god dialog. Vi har et felles ønske om å utvikle en plattform som kan gjøre Widerøe mer konkurransedyktig, sier hun.
- Dette er nødvendig for å løse dagens lønnsomhetsutfordringer og skape forutsetninger for videre vekst og utvikling i Widerøe, fortsetter Brandvoll, og understreker overfor Avisa Nordland at Widerøe ikke ønsker å kommentere hvor vidt de går med planer om å handle inn ti nye jetfly.
Les også: Gjør dere klar, snart flyr Vikting fra Skagen
- Må matche prisene
Transportforsker ved Nord universitet legger ikke skjul på at tanken om direkte konkurranse mellom Widerøe på den ene siden og SAS og Norwegian på den andre, er spennende.
- For å lykkes i direkte konkurranse med SAS og Norwegian er de nødt til å matche prisene, og da må de ha andre flytyper. Dette virker som en strategisk endring, sier han til Avisa Nordland.