Hurtigrutens hybridskip blir navngitt etter de norske polarheltene Roald Amundsen og Fridtjof Nansen.

Det melder Hurigruten i en pressemelding.

De to nye skipene er de første ekspedisjonsskipene i verden som seiler helelektrisk på hybridteknologi.

Se designbilder av de nye skipene

Jubileer

14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen.

Det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland, og det er 120 år siden grunnleggeren vår Richard With startet med opplevelsesturisme i Arktis.

– Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, spør konsernsjef Daniel Skjeldam i pressemeldingen.

Les også: – Vi skal bygge de råeste ekspedisjonskipene verden har sett

Kan bli flere enn to

Hurtigruten har bestilt de to nye ekspedisjonsskipene fra Kleven i Ulsteinvik i Møre og Romsdal, og de to første skipene blir levert i 2018 og 2019.

Hurtigruten har også inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.

Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med den norske yacht-designeren Espen Øino.

– Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde. Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp-ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigrute-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sier Skjeldam.

Les også: – Se for deg å seile inn i Trollfjorden lydløst

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen

  • Forsterket skrog for seiling for farvann med is

  • Antall gjester: 530

  • Antall lugarer: 265

  • Dimensjoner (utvendig): lengde 140 meter, bredde 23,6 meter, høyde 29 meter

  • Dybde: 5,3 meter

  • Tilpasset også norskekysten