Utgangspunktet er at de mener at trafikkopplæring er nyttig, og at innskjerpingen i fraværsreglene fører til at det er vanskelig å oppnå målene i læreplanverket for føreropplæringen.

Initiativet til demonstrasjonene er tatt av frittstående engasjerte trafikklærere, men Trafikkforum har som en av landets største organisasjoner for trafikkopplæringsbransjen takket ja til å delta og å holde en appell foran Stortinget fredag.

– Ikke i Vesterålen

I Vesterålen kjenner imidlertid ikke daglig leder Christian Nordheim ved A1 Trafikkskole til at det skal være noen demonstrasjon.

– Vi skal ikke ha noen organisert demonstrasjon i morgen. Jeg har heller ikke hørt at noen andre trafikkskoler i Vesterålen skal ha det, sier Nordheim.

– Det er ikke den nye fraværsgrensa som er problemet og årsak til demonstrasjonene, men at kjøreopplæring bør godkjennes som gyldig fravær.

– Har dere merket noen endring etter de nye fraværsreglene trådte i kraft?

– Ja, vi merker at færre elever kan ha kjøretimer i skoletiden. Utfordringen er at det nå blir mye kjøring på ettermiddager, og da er ikke trafikken best for at elevene skal nå de målene som er satt, og som skal gjøre dem til best mulig sjåfører. Det er jo nesten ikke trafikk på Sortland på ettermiddagen.

Trening på dagtid

Trafikkforum mener at for å oppnå 0-visjonen, målet om null drepte og hardt skadde i trafikken, er det vesentlig at store deler av føreropplæringen, som handler om samhandling med annen trafikk, foregår i normal trafikk, altså på dagtid på hverdager.

Kunnskapsministeren har ved flere anledninger uttalt at trafikkskolene må tilpasse seg de nye fraværsreglene ved å tilby kjøretimer på kveldstid.

- Men den norske føreropplæringen handler ikke bare om å pugge trafikkregler og å lære å beherske grunnleggende ferdigheter. Opplæringen legger vekt på å utvikle risikoforståelse, selvinnsikt og evne til vurdering av egen adferd, sier trafikklærer Stig Ohrvik i Trafikkforum i en pressemelding.

Han mener at dette er vanskelig å oppnå nå som fraværsgrensene er innskjerpet, og det ikke lenger er adgang til å bruke lokalt skjønn på den enkelte skole.

Tar tid

I stortingsmeldinga om trafikksikkerhet at «satsingen på en føreropplæring med bedre struktur og kvalitet er et viktig bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet og for nullvisjonen».

- Den norske føreropplæringsmodellen forutsetter at eleven har god tid til både innlæring på trafikkskolen og mengdetrening hjemme etterpå. God læring tar tid. Og vi vet at den beste muligheten til å bruke tid på føreropplæringen er når eleven begynner med timer på trafikkskolen allerede som 16-åring. Jo lenger man venter, jo kortere tid er man innstilt på å bruke på trafikkopplæringen, sier Ohrvik.

Å vente med føreropplæring til etter videregående er derfor heller ingen god løsning, mener han.

- Vesentlig for samfunnet

Trafikkforum oppfordrer ungdom til å oppsøke trafikkskolene tidligere, for å unngå mye fravær på kort tid. Dette er i tråd med den norske føreropplæringsmodellen, med 0-visjonen og med stortingsmelding om trafikksikkerhet som nylig ble lagt frem.

Stortingsmeldingen om trafikksikkerhet peker på at potensialet i opplæringsmodellen fortsatt ikke blir fullt utnyttet. Dette gjelder spesielt forhold knyttet til fordeling av opplæring over tid, bedre tilrettelegging for øvingskjøring og tydeliggjøring av intensjonen i læreplaner og forskriftsverk.

- Det er viktig at ungdom går på skole. Men i det samfunnet vi lever i i dag, er det faktisk også forventet at unge arbeidssøkere og lærlinger har førerkort, sier Ohrvik.

God trafikkopplæring er altså av vesentlig betydning for samfunnet, både som ulykkesforebyggende tiltak og som grunnleggende kompetanse.

- Det er derfor viktig for trafikksikkerheten at føreropplæring kan foregå parallelt med, og i samsvar med opplæring i videregående skole

- For rigid

Trafikkforum støtter elevorganisasjonene i at fraværsgrensen er for rigid.

- Vi mener at føreropplæring er en del av allmenndannelsen i Norge, og at trafikkopplæring ikke er til hinder for å oppnå målene i Kunnskapsløftet, men tvert imot er et viktig supplement til den opplæringen som finner sted i videregående skole. Den formelle trafikkopplæringen ved godkjente trafikkskoler ivaretar læreplanverket i videregående skole på en måte som både utfyller og i mange tilfeller overgår de opplevelsene og den erfaringen som det er mulig å presentere elevene for i videregående skole, sier Ohrvik, og legger til:

- Vi mener på bakgrunn av dette at det er feil at føreropplæring skal anses om skulk, mens arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, hjelpearbeid og representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå ikke blir ansett som skulk.