Statssekretærene Grete Ellingsen og Per Willy Amundsen har nå sagt ja til å legge Hålogalandsvegen ut på høring. Foto: Innsendt

Statens vegvesen fikk torsdag ettermiddag klarsignal fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet til at de kan sende forslag til reguleringsplan for E10 Hålogalandsvegen på høring.

- Vi sier ja til å sende enda en statlig reguleringsplan på høring, og opprettholder svært god framdrift i planarbeidet for E10 Hålogalandsveien. Dette blir et av de største og viktigste samferdselstiltakene i Nord-Norge på lang tid, sier statssekretær Per-Willy Amundsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet i en pressemelding.

Kortere reisetid

E10 Hålogalandsveien omfatter ny E10 mellom Snubba i Evenes og Gullesfjordbotn, ny riksveg 83 mellom Tjeldsund bru og Harstad, og ny riksveg 85 mellom Gullesfjordbotn og Sortland.

Les også: Se hvilke planer som foreslås for Hålogalandsvegen

Hålogalandsvegen vil korte ned reisetiden mellom Vesterålen og Harstad/Evenes betraktelig. Reisetiden mellom Sortland og Harstad vil bli nesten 45 minutter kortere enn i dag. 90 kilometer av strekningen er eksisterende vei som skal oppgraderes, 30 kilometer vei skal legges i ny trasé, og 30 kilometer skal legges i tunneler.

- Prosjektet vil bidra til bedre fremkommelighet for næringstransport og bedre vilkår for lokal og regional utvikling, sier statssekretær Grete Ellingsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet i pressemeldingen.

Statlig plan

Hålogalandsvegen er et av flere samferdselsprosjekt hvor det brukes statlig plan for å korte ned planleggingstiden og komme raskere i gang med byggingen.

Les også: Kan bli en modell for framtidens veibygging i Norge

Veistrekningen på 150 kilometer mellom Sortland og Evenes har for lav standard. Opprustingen av veien berører syv kommuner i Nordland og Tromsø. Behovet for helhetlig planlegging gjorde at lokale myndigheter for to år siden ønsket at staten skulle overta den videre planprosessen.

- Å utarbeide en felles reguleringsplan for en så lang strekning er uvanlig i norsk samferdselsplanlegging, og er derfor en krevende oppgave. Likevel er fremdriftsplanen svært ambisiøs og tempoet i planarbeidet svært høyt. Ved å bruke statlig plan vil vi halvere planleggingstiden, sier Amundsen.

Les også: - Planleggingstiden kortes ned til omtrent to år

Les også: 82 innspill til planen for Hålogalandsvegen

Prislappen mangedoblet

Prosjektet har imidlertid blitt adskillig dyrere enn først antatt. Fra en prislapp på 3,1 milliarder kroner i 2012, har den økt til 11,2 milliarder kroner i 2016, grunnet nye krav til veistandarder, nye tunnelforskrifter og innføring av 90-soner flere steder.

Les også: Hålogalandsvegen har blitt 8,1 milliarder kroner dyrere

Regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens Vegvesen har tidligere sagt at han tror det blir krevende å få finansiert hele veistrekningen.

- NTP (Nasjonal transportplan red.anm.), som setter rammene for alle samferdselsprosjekt i Norge, kommer i løpet av våren 2017. Denne vil si noe om endelig prioritering og eventuelle oppstartstidspunkt for deler eller hele Hålogalandsvegen, har vegvesenet tidligere uttalt.