Nordland Fylkesting vedtok torsdag en uttalelse etter forslag fra MDG.

Startet i Vesterålen

– Det er et stort arbeid som ble startet i Vesterålen, og hvor Delitek AS og Fabrikken Næringshage har viktige roller, og som støttes ved denne uttalelsen. Det er vårt håp at den kan være til hjelp i det videre arbeidet for å få realisert systemer for innlevering av avfall fra skipstrafikken, sier fylkestingrepresentant Bent Bakkan i Nordland MDG.

– Det er på tide at skipsfart blir underlagt samme plikter som både husholdninger, bedrifter og andre virksomheter i mange år har levd etter. Med realisering av planene som foreligger er det reelt håp om at tiltaket vil ha stor betydning i arbeidet for renere verdenshav, legger han til.

Les også: Innovasjon Norge-sjefen skryter av Alsvåg-bedrift

Her er uttalelsen:

MARITIM AVFALLSHÅNDTERING

Anslagsvis dumpes 8 millioner tonn søppel i verdenshavene hvert år. 60-80 % av dette er plast. Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Fiskeri- og kystdepartementet anslår at over 34-000 tonn søppel dumpes i norsk økonomisk sone hvert år. I ølge World Economic Forum vil det i 2050 være mer plast, enn fisk i havet.

I Norge har vi liten oversikt over hvor mye avfall som leveres til land og hvor mye som dumpes fra båter og skip; vi mangler et helhetlig system som kan danne grunnlag for rapportering og kontroll. I tillegg mangler vi landbasert mottaksanlegg som sørger for at marint avfall kan gjenvinnes og dermed bli en ressurs og ikke et miljøproblem.

Det er krevende arbeid å samle inn avfall som i dag ender i sjøen og spres med de store havstrømmene på tvers av landegrenser. Det blir som et evighetsarbeid, der man kun behandler symptomene, uten å ta grep om kilden til problemene.

For å stanse den marine forsøplingen er det nødvendig å utvikle et rapporterings- og kontrollsystem, samt et riktig dimensjonert mottakssystem som gjør at båter og skip leverer alt avfall i havn fremfor å dumpe det til havs. Ved bruk av dataanalyse, vil det være mulig å føre tilsyn med avfallsmengder på båter og skip på en svært kostnadseffektiv måte. Denne teknologien er klar, og gründerne fins i Nordland.

Ansvaret for å beskytte Havrommet hører hjemme i flere forvaltningsorgan, i første rekke Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet. Men delt ansvar fører ofte til pulverisert ansvar. Det synes klart at det ikke er definert en klar strategi, ei heller ansvarshavende for å følge opp de forpliktelser Norge har påtatt seg.

Fylkestinget i Nordland oppfordrer Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til snarest å avklare seg imellom hvem som tar den ledende rolle i å løse denne problemstillingen. I samarbeid med maritim næring, avfallsselskaper og kommersielle aktører må disse direktoratene ta ansvaret for å utvikle et effektivt system for avfallskontroll og gjenvinning.