– Med en entreprise på 8 milliarder, vil selv de største norske aktørene vegre seg for å regne på anbudet, sier Nilsen til VOL.

Med en så stor entreprise, mener Nilsen risikoen øker betydelig.

– Risiko koster, og det er de norske skattebetalere som betaler for. Det blir mindre vei for pengene. I tillegg skal du stille garanti på ti prosent av prosjektet. Ingen nordnorske entreprenører får en bankgaranti på 800 millioner kroner. Det vil ikke være noen som har mulighet til å ta det, sier Nilsen.

– Bedre for samfunnet

Den beste løsningen, ifølge Nilsen, hadde vært å dele opp prosjektet i fem eller seks parseller av ulik størrelse. Da kan flere aktører regne på det.

– Her må politikerne komme på banen og forstå at dette er et blindspor. Norge har kanskje de beste tunnelentreprenørene i verden, men det nytter ikke når prosjektene blir så store og man ikke har mulighet til å delta.

– For stort

Leonhard Nilsen og Sønner har hatt få prosjekter det siste året, og har heller ikke mye planlagt for den kommende tiden.

– Man kan samarbeide på noen prosjekter, men at man skal klare å stille en konstellasjon som samarbeider på dette, er jeg sikker på at ikke går, sier Nilsen.

- Må finne balanse

I partiprogrammene til Høyre kan man lese at veier bygges stykkevis og delt. Partiet mener at nye finansierings- og utbyggingsmodeller vil bidra til at vei- og bane strekninger blir bygget raskere. Frp, på sin side, vil innføre prosjektfinansiering av lengre korriderer for en mer effektiv utbygging.

Statssekretær og Frp-politiker, Kjell Børge Freiberg, er glad for at nesten samtlige av dagens kontrakter går til norske entreprenører, mot knapt 50 prosent under den forrige regjeringen.

– Når det gjelder kontrakter tenker jeg at viktigheten er å finne balansen mellom hvordan vi får mest mulig vei for pengene og samtidig muliggjør at lokale/regionale entreprenører får mulighet til å delta i konkurransen. Når det gjelder at kontraktene blir for store, og at slik sett en ikke har kapasitet, er det flere ting som er årsaken til dette, sier han.

Tar innspill på alvor

Freiberg understreker at det aldri har vært bygget mer vei og løftet frem så store prosjekter som nå og presiserer at det innebærer store kontraktinngåelser.

– Målet her må være å innrette kontraktene slik at lokale og regionale aktører kan bidra i konkurransen. Det mener jeg det har vært fokus på fra dagens samferdselsminister. Men dersom LNS, som et stort og viktig entreprenørselskap for landsdelen, mener de ikke får ta del i konkurransen om nordnorske prosjekt er det et innspill jeg absolutt tar på alvor og tar med meg. Målet er å få bygget mest mulig vei for pengene og med norske, lokale/regionale entreprenører fordi de er konkurransedyktig på pris og kvalitet, utdyper han.

Forstår bekymringen

Sp-politiker Willfred Nordlund mener det er for tidlig å si hvordan staten vil velge å lyse ut prosjektet.

– Prosjektet må jo og få et vedtak i Stortinget. Jeg håper det blir rom, uavhengig av hvordan staten velger å få bygd vegen, for at det løses slik at norske og nord norske entreprenører kan være med, på en eller annen måte, sier han.

Han mener det er viktig for både for kompetansebygging og for at verdiene skal ligge igjen i norsk økonomi.

– Som senterpartist forstår jeg bekymringen til Nilsen, men det aller viktigste er uansett å få prosjektet med tilhørende armer realisert så raskt som mulig, slår Nordlund fast.